Superior X-Road Team Issue R. Raketa, silák i technik. To je kolo pro Batmana
Sdílet
Ta uznalá poohlédnutí colnagistů v dolomitských kopcích musela přinést záblesky hvězd nad Frenštátem pod Radhoštěm. Hierarchicky nejvyšší stroj Superior X-Road Team Issue R se vážně povedl. To vidíte na první pohled. Vždyť má i závodní licenci UCI. Přitom to není čistokrevná silnička, spíše vyšlechtěný celoroční endurance bike.
Superior začínal jako značka levných horských kol, ale dospěl k drahé, avšak hlavně kvalitní (skoro) silničce. Jak se to podařilo? První model se zjevil z hlav a forem českých inženýrů už v roce 2016 s už tehdy výrazně masivními prvky. Po následné výrazné inovaci, kdy se zploštěly trubky a vyladily detaily, se očekává další vlastní (ne asijský) pokrok na rámové platformě někdy za dva roky.
Karbonový rám má zvýrazněnou silniční geometrii, přitom zůstává tuzemským gravelovým etalonem a hegemonem. Je tuhý, ale přitom výborně táhne na všech profilech. Tak vnímá tělo se zabudovanými základy cyklistických pohybových archetypů už první dotyk. Mohlo by se sice na první pohled zdát, že nezávoďáka brzy naklepe. Ale žádný strach. Ať už na rozmlácených středočeských silničkách, na hlaďoučkém rovném globálním asfaltu, ale i houpavém šotolinovém povrchu alpského podhůří nevydal žádný signál nepohodlí.
Opravdu nejvýraznější benefit přinášel ve vlídné efektivní reakci v jízdě do kopce, po rovině v tempu držel skvěle lajnu, ve sjezdu vedl v bezpečné jistotě. Bezvadně a jemně se podvolil i v zatáčkách, ať už obrátkách téměř vestoje, tak kvapném kalupu dolů. Dlouhá horní rámová trubka natahuje polohu.
Rám má průchodnost až 40mm plášťů a už se našli tací, co ho kvapně přestavěli na gravel. Proč ne? Poslouží jako raketa na žiletkách, ale ideálně se jeví jako univerzál pro výkonnostního hédonistu na třicítkách. Ty na karbonových ráfcích DT Swiss ERC 1400 s pevnými osami spolu s rámem pohltí nerovnosti i případnou arytmii šlapání a dovolí přejezd terénem. A dva páry kol už vás zbaví starostí o jiném kole. Navíc spodní část rámu a zadní stavbu pod řetězem chrání nenápadný, zato účinný plátek proti létajícímu kamení a nečistotám.
Široká škála převodů 2×12 nenechává ani probudit obavu o nedostatečnost, stále je kam přeskakovat…, aby nohy mohly komfortně točit. Kabeláž komplet ukrytá v rámu vypadá v matně černém designu s našedlým logem Supa velice působivě. Až batmanovsky. Jistě by uspěl i v Gotham City.
Veškeré detaily kromě úchytek pro skryté montážní body pro blatníky na zimu se připravují pro sadu Shimano Ultegra Di2. K tomu patří i brzdy se 40mm rotory. Zaberou nahrubo i po jemném dávkování, spolehnete se na ně ihned. Stejně jako na řazení, dobíjené snadno kabelem s USB koncovkou do přehazovačky. Snad jen našikmená poloha šroubu pro manipulaci sedlovky v horní rámové trubce hrozí při neopatrném zákroku škrábnutím laku.
Základní výbavu tvoří také řídítkový kokpit s úchopem hodně naplocho. To chce čas, ale při už široké nabídce tvarů v této oblasti to je pouze otázka zvyku. Zásadní postřeh přináší odpověď paží a dlaní: ani při delší práci nebo hrkačce nebrní. Podobně to má zadní část těla s „děravým“ závodním Fízi:kem Vento Argo, posed proto nevyžaduje složité ladění.
Základ X-Roadu s gravelovým přesahem se bude díky nadčasové kvalitě jistě dál vyvíjet. A cenově jsme jistě možná až k desítce tisíc níž oproti velkým mezinárodním značkám na srovnatelném materiálu. Tak ho prubněte a pak (nějaký čas aspoň) nechte jezdit v hlavě. Desetičlenná modelová řada končí na hliníkovém X-Road Comp s Tiagrou 2×10 za 35 990 Kč.
Superior X-Road Team Issue R
rám: Carbon X-Road race, zvýhodněná silniční geometrie, Thru Axle 142×12 mm, vnitřní vedení kabelů, kompatibilní se sadou Di2
vidlice: X-Road carbon fork
řazení: Shimano Ultegra Di2 2×12 (50–34 zubů na převodníku, 11–34 zubů na pastorku)
řetěz: Shimano XT CN-MB100
brzdy: Shimao UltegraR8170, rotory RT-MT800, 140 mm
kola: DT Swiis ERC 1400 DICUT carbon 45 mm s pevnými osami, 12×100 vpředu, 12×142 vzadu, připraveny na bezdušové obutí
řídítka: One carbon integrated cockpit ICR
sedlo: Fizi:k Vento Argo A5
sedlovka: One aero carbon
cena: 159 990 Kč
Další gravely jsme testovali třeba zde:
Rock Machine Gravelride CRB 900
Specialized Diverge Carbon Comp
Foto: Lucie Malá