Klikněte pro hledání

Kola

Specialized Diverge Carbon Comp 2021. Únikový gravel nové generace

Sdílet

Už i u gravelu můžeme hovořit o druhé generaci jednoho modelu. Sami „specializovaní“ hoši označili nový Diverge – model 2021, představený v květnu 2020 – za únikový vehikl. Proč? O tom si přečtěte v našem žhavém testu.

Užijete si s ním ještě větší hravosti, svobody, univerzálnosti a pohodlí, než na jeho předchůdci. Protáhli jsme ho Klánovickým lesem včetně trati úvalského ikscéčka, po pražských silnicích v centru – tedy na dlažbě, přes koleje i rozmláceném asfaltu – i okolí, ale i na Trutnovských trailech, zvláště novém Floutkovi a Modříňáku. Nejen, že všechny druhy terénů zvládl, on si je přímo vychutnával.

Jak jistě dobře víte, primárním zjištěním našich testů jsou pocity a zážitky, ostatně pro ně na kolo vyrážíme. Následně popis technologických parametrů, abychom lépe poznali příčiny a souvislosti. Na důkladné tovární prověrky na českém trhu nikdo nemá (prostředky ani kapacity). Najdete je v německých magazínech Mountain Bike a jiných, pokud máte zájem nimrat se v číslech a strojařských detailech. My jdeme jezdit…

Hned první dojem – hodně „malý“ rám (56 pro 180 cm postavu), ale s povytaženou sedlovkou se brzy zvykne. Naopak okamžitě padne do ruky a pod tělo – na „velké“ kolo v terénu hned perfektně ovladatelný, obratný a pohodlný. Přitom ostrý v sebejemnějším záběru, pořád jede.

Základní sdělení říká, že oproti původnímu Divergi proměnil geometrii, v inspiraci Epicem. To je volba pozvolnějšího úhlu hlavové trubky, delšího reache a kratšího představce. Ten vyrovná pomalejší účinek řízení u širších pneumatik. Tím pádem je i kratší celý kokpit, což má vliv na stabilitu v terénu v rychlosti, která zůstane zachovaná i na silnici.

Když se usadíte, zaregistrujete prodloužený dosah (přesně o 13 mm na 56 velikosti). Rozvor kol činí 38 mm (u 56) a eliminuje kontakt špičky tretry s předním kolem. Stejně tak o 6 mm výše umístěný střed (pořád 80 mm BB drop jeden z nejnižších u gravelů obecně) opět omezí nebezpečí škrtnutí si botou někde o šutr.

Offset nové vidlice se zvětšil o 5 mm, což je dalším příspěvkem pro nárůst stability a výtečnou ovladatelnost. Narostl prostor pro široké gumy – 47 mm u 700 c a 2,1´´ u 650b, i s blatníky lze používat pláště až do rozměrů 700x42c nebo 650bx47c. Což po lehkém přifuknutí vůbec nebrání kvalitní tempové vyjížďce i po silnici.

Vzadu zůstaly řetězové vzpěry uzoučké, ale zmáknou velkou práci s širokým kolem. S jejich délkou 425 mm se zadní kolo víc zasunulo pod jezdce, což pomůže akceleraci a znovu ovládání, vyváženosti. Oceníte i vychytávku – karbonový výstupek za převodníky, zabraňující padání řetězu.

Na gravelu se zde využije poprvé i unikátní spešlácký systém Future Shock 2.0 – primárně vytvořený pro kostky na silničce (viz náš test loňského modelu Roubaix), ale fungující pro jakýkoliv terén. Je nastavitelný jednoduchým pootočením kolečka v hlavě. V této konfiguraci navíc hydraulicky tlumený, tedy chytá i odskok. První 1.5, která zůstává na nižších modelech Diverge, měla pouze 20 mm odpružení. Troufám si říct, že pro gravela má ještě větší význam než pro silničku. Po dvou hodinách na kořenových valchách se vaše ruce, ramena i záda cítí úplně jinak než na všech jiných gravelech. A markantně odlišná kontrola přímo v akci je pochopitelná.

Rám nabízí také „přepravní“ SWAT prostor, převzatý od Stumpyho (a také třeba Turba Leva). Po snadném odklopení krytu si můžete do rámu ve speciální vložce uložit duši, montpáky a bombičku či multiklíč, nebo i malou sváču. Spodní rámová trubka je tak objemnější, ale to nemá vliv na hmotnost, ani jízdní vlastnosti. Naopak, když zátěž klesne nízko do rámu, podrží stabilitu.

Cestovatelské obzory rámu rozšiřují možnosti umístění nosiče brašen dozadu i na vidlici. Jen na řídítkách pozor na poškození gumové příruby Future Shocku. Šest držáků na bidon (dva uvnitř rámu, jeden na spodní straně spodní trubky, dva na vidlici, šestý na horní části horní) nabízí variabilitu (anebo vyrazit do pouště…). Pogumované chrániče na spodní trubce a řetězové vzpěře se používají stejné, tedy dostatečně robustní, jako na horských kolech.

Tento model je na rámu Fact 9r, i  s technologií SWAT má pod kilo váhy. Je o 200 g lehčí než verze 8r, naopak vyšší S-Works má Fact 11r ještě o dalších 100 g lehčí. Se stejnou tuhostí.

Osazení kompletní gravelovou sadou GRX se dvěmy převodníky a 11stupňovou kazetou Ultegra dostatečně pokryje potřeby zvýšených profilových požadavků. Plné brzdové kotouče jsou vizuálně atraktivnější, funkčně jim svědčí méně používaný větší rozměr rotorů 160/180 mm. Řídítka mají mírné vykrojení v dolní části beranů, což opět konvenuje s variabilním užitím gravelu. Stejně pak kratší sedlo s „vybraným“ Body Geometry středem.

Nejvyšší v 17členné (+ 2 modely Evo s rovnými řídítky) řadě Diverge je S-Works v elektrice za 269 990 Kč. Naopak nejnižší hliníkový Diverge E5 vybavený 8rychlostní sadou Shimano Claris za 27 499 Kč. Rozhodování usnadní testovací jízda, nabízejí třeba v Testcentru v Praze 5 Radotíně i jinde.

Každopádně si ji užijete, neboť vám přinese v úvodu zmíněný únik ze světa všednosti (kol). A jen znovu přidá i u nás několikrát udělenýych kladných bodů pro gravely. Tak zábavné a univerzální! Jasně, na Trutnovských trailech jste to po kamenech neseskáli jako na endurkách, ale pak zpátky nahoře na Čížkovy kameny vyletěli jako ptáci (i bez baterky).

Testy dalších gravelů najdete zde: Kross Esker 6.0 a Canyon Grail CF SLX 8.0 a Author Ronin SL 2019.

První kolo s Future Shock je Specialized Roubaix Expert UDi2 2020.

Foto: Michal Beránek

Užil si i Peter Sagan.

Specialized Diverge Carbon Comp

rám: karbon, Specialized Diverge Fact 9r, SWAT, Future Shock

vidlice: Future Shock 2.0 karbon

kliky: Shimano GRX RX810-2

řazení: Shimano GRX 810, 2×11 (11-34)

kola: průměr 700c, DT Swiss G540 tubeless ready, pláště Pathfinder Pro 700×38

brzdy: kotoučové, hydraulické Shimano GRX 810, rotory 160/180 mm

řídítka: Specialized Adventure Gear Hover, 103 mm drop, 70 mm reach, představec Future Stem

sedlo: Body Geometry Power Sport, sedlovka Roval Terra Carbon (20 mm offset)

hmotnost: 8 kg bez pedálů

cena: 99 990 Kč

Značka

Mohlo by se Vám taky líbít

Napište komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *