Specialized Roubaix Expert UDi2 2020. Když peklo mění v ráj
Sdílet
Jen výjimečné modely kol nesou Nomen omen jako Specialized Roubaix. A jen tenhle aktuální na loňském ročníku legendárního závodu navíc křtili Peter Sagan se Zdeňkem Štybarem. Protáhli jsme Expert UDi2, nižší verzi šestinásobného vládce Pekla severu, s vročením 2020, na Sella Ronda Bike Day i jinde. Připomeňme si ho i teď, když jsme letos o podnik Paříž-Roubaix přišli.
Základ modelu tvoří rámová sada z karbonu Fact 10r s technologií Rider-First Engineered, kdy Specialized uvádí, že všechny velikosti rámu (44-64 cm) mají stejné vlastnosti. To zní skvěle, byť to jeden jezdec může sám na sobě – reálně vzhledem k rozměrům – těžko porovnat.
Oproti předchozímu SL4 má však jistě výkonnější geometrii (veškerá čísla pro úplnost dohledáte přesně na webu www.specialized.com), trubky se našly v knihovně FreeFoil Shape Library a větrném tunelu. Aerodynamiku dokonce sám výrobce přirovnává ke svému tímto směrem vyladěnějšímu Tarmacu SL6.
Každopádně vnímáte hned a pak v různých jízdních situacích tuhost i lehkost, která není prvoplánovou prioritou, přesto vrcholný model S-Works váží pod 900 gramů.
K tomu se pak přidává nový systém pružení Future Shock 2.0, umístěný a ovládaný kolečkem v hlavové trubce. Pochopitelně, nejvíc na kostkách a rozbitých silnicích přináší plynulejší a efektivnější záběr i pohodlí, jehož efekt na těle se projeví při dlouhodobějším výkonu.
Uleví ve vertikální poddajnosti víc než předozadní flexe vidlice, pokud to chcete slyšet takto odborně. Přesněji se jedná o píst uvnitř hlavové trubky se zdvihem 20 mm, který můžete libovolně ladit. Po nastavení úrovně komprese se o odskok postará hydraulicky tlumící patrona.
Specialized vyvinul tlumič ve spolupráci s McLarenem. Při pohledu na rám a plynulý přechod z hlavové trubky na představec ukrytý prvek ani nepostřehnete. Jen počítejte s vyšší pozicí přední části těla.
Podporu komfortu přináší i nová sedlovka S-Works Pavé tvarovaná do déčka opět jako u Tarmacu. Má věší flexi v horní části a snížené upnutí v rámu, upevněné nezvykle umístěným šroubem.
Až lahodné jízdní vlastnosti podporují karbonová zapletená kola vlastní „Spešl“ značky Roval D38 s náboji se zapouzdřenými ložisky a 24 paprsky vpředu i vzadu. Jsou lehká a zdají se velice odolná, což ovšem samozřejmě prověří až delší čas. Základně se nasazují 33 mm nebo 28 mm pláště.
Příjemný detail k zásadním novinkám přinášejí i lehce prohnutá (15 mm) vytvarovaná řídítka Hover. Pohmat a úchop sedne zkrátka jinak. Po delším popojíždění se jaksi podvědomě přestanete vyhýbat každé díře a nerovnosti a užíváte jízdu.
Oči vaše i míjených cyklistů zálibně spočinou i na barevné kombinaci této verze – výrazné žlutosvítivé motivy osvěžují petrolejově tyrkysový odstín, evokující temná mračna na obloze, ostatně pro krajinu kolem Roubaix tak typická.
Posun do dalšího vyššího patra tvoří nejnovější elektronické řazení Ultegra 8050 Di2 a i s ním stále relativně dostupná cenová hladina. Chvíli to potrvá, než si zvyknete na prstoklad a cvrkot elektroniky, ale ještě déle se vám po něm bude stýskat, když ho opustíte. Žádný strach, i v poměrně obtížných podmínkách, deště, bláta a hrbolů obstála bez jediného zaváhání.
Díky podstatné porci testovaných kilometrů v dolomitských kopcích za mokra si však největší pochvalu vysloužila brzdná soustava hydraulických kotoučovek Ultegra. Úžasná síla, přesné dávkování záběru a tudíž naprostá spolehlivost a sebejistota, kdy prsty tuhnou zimou a vy to chcete už mít co nejrychleji za sebou!
Je to kolo, které uspokojí v těžkých podmínkách. Ostatně některé britské cyklistické servry ho označují jako silničku, kterou můžete využívat i jako gravel.
Verze Roubaix 2019 je v Česku k dispozici v deseti variantách včetně verze Comp Sagan collection v cenách od 59 990 (s rámem Fact 9R a 10rychlostní Tiagrou) po 279 990 Kč, aktuální specifikace 2020 se právě překlápějí.
Foto: Michal Beránek
Specialized Roubaix Expert Udi2 2020
Rám: Fact 10r karbon
Vidlice a pružení: Future Shock 2.0, Specialized Fact karbon, 12×100 mm
Střed: Shimano Ultegra BBR60
Řazení: Shimano Ultegra Di2 Disc R8070
Kliky: Shimano Ultegra R8000 Hollow tech 2, 11rychlostní
Přehazovačka: Shimano Ultegra RX, RX 805
Kazeta: Shimano Ultegra, 11 pastorků (11-34 zubů)
Přesmykač: Shimano Ultegra Di2 R8050, převodníky 50/34 zubů
Brzdy: Shimano Ultegra, hydraulické diskové
Kola: Roval D38 Disc karbonová, pláště Specialized Turbo Pro 700×28 mm (nebo Gripton 33 mm), duše Presta 48 mm
Řídítka: Specialized Comp Hover bar hliník 125×75 mm Di2, představec Future Stem Pro
Sedlo: Body Geometry Power Hollow Titanium rails, sedlovka S-Works Pave