Rock Machine Gravelride CRB 900. Zrozen na silnici, vychován v lese. To sedí
Sdílet

Přijměte hned zkraje omluvu za nedostatek nápaditosti, ale mně se zkrátka tenhle firemní slogan, využitý v titulku, moc líbí. Platí pro gravely obecně, ale pro Gravelride CRB 900 úplně přesně. Jako by byl vymyšlen právě pro tenhle aktuální a nejvyšší model od značky Rock Machine, která má bohatý rodokmen, mixnutý českou DNA. Parádní kolo!
Gravel se tu objevil v katalogu teprve před pěti lety po přestupu konstruktéra Jaromíra Spěšného od Authoru. Při rozjezdu se využila forma na vlastní trailový karbonový rám Blize, dovolující prostupnost širších pneumatik (až 45) pouze se změnou v detailech úchytů a vedení bovdenů. Tedy minimální investice, ostatně modifikaci rámu používá osm značek, měla přinést první rekognoskaci probouzejícího se terénu. A zadařilo se!
Kratší rám Mid Modulus tedy, dá se říct, vychází z krosky, využívá gravel advanced geometrii. Nemusíte se natahovat, sedíte vzpřímeně, ale pochopitelně lehnout do aerodynamické pozice se dá vždycky. Má elegantně zešířenou hlavovou trubku, lehce prohnutou a ubranou horní, pak širší spodní, stejně tak zadní vzpěry. Horní zadní se lehce obepínají křížem přes horní rámovou trubku. Všechny kabely zalezou do rámu, zůstávají tam volné otvory i pro případný další na přesmykač.






Rám je dostatečně lehký, přitom tuhý. Tedy perfektně reaguje při různorodých záběrech ve členitém technickém terénu, ale dokáže i chytnout tah a rytmus na rovné cestě či silnici. Přitom zůstává pohodlný. Používá vysokou hlavovou trubku, můžete dát i negativní představec. Montážní body dovolují vybavit kolo třemi košíky na bidony, jedním dokonce na spodní straně, blatníky a předním i zadním nosičem. Tedy připraven i na adventure/backpacking výpravy do divočiny!
Pak už jen vybrat varianty osazení, vypadá to jednoduše, že. Volba značky ideál je kompletní sada Shimano GRX 1×11 s převody 40 a 11-42, vyznačující se jemnou přesností řazení i odolností horských sad určených pro náročnější zápřah, když občas krosnete větev, pařez nebo kámen, a trvale vozíte blátivý přeliv.
K tomu lehká kola WTB ST, navlečená do tubeless ready WTB Riddler TCS 45mm plášťů, tedy hodně tlustých, s radikálním vzorkem. Drží na šotolině, měkké lesní směsi i na čistém blátě. Nehlučí a nedrncají na silnici.

Jeden pozoruhodný detail si zaslouží pozornost. Kdo se někdy nepral s pevnou osou, ať hodí kamenem! Ano, nepřiletěl žádný… Až při podrobnějším průzkumu objevíte zvenčí uvnitř malou kličku. Jen lehce nehtem povytáhnete a pak až neuvěřitelně snadno odmontujete (a zase ji zastrčíte, zacvakne se magnetkem). Tuhle „no name“ tchajwanskou vychytávku objevil Spěšný při průzkumných cestách Asií. Je kompatibilní bez problému i třeba se zde používanými osami DT Swiss.
Další nóvum přináší teleskopická sedlovka. Skutečně ji na gravelu potřebujete? A nepřinese spíš nárůst váhy? Odpovězme nejdříve na druhou otázku. Skutečně řešíte u skoro desetikilového gravelu pár gramů? Následuje věta oznamovací a jasná. Teleskopická sedlovka zde se zdvihem 70 mm přináší jednoznačně komfort. V náročnějším terénu ji možná opravdu využijete i „klasicky“ zatažením ve sjezdu. Jindy postačí jen jemné ladění pro hledání lepší pozice v odlišných typech terénů. A za čas zjistíte, že i při zastavení na křižovatce nebo před obrubníkem se z kola líp slézá, když ji zasunete…Nebo při nakládání kola do auta. Ovládá se snadno a intuitivně z levé brzdové páky stejně jako řazení na pravé. Tedy jednoznačně pochvala, násobená poznáním souvislosti při obtížnější objednávce Pro řady Shimana pro tento typ kol. Snad jedinou výtkou může být šikmé namíření utahovacího šroubu pro sedlovku do rámu – při menších inbusech hrozí škrábance na rámu.






Další hodně výrazný komponent tvoří robustní řídítka Easton EC70 AX Carbon s 16stupňovým rozšířením a protiskluzovou omotávkou. Tady se dá mluvit o hodně sebevědomém gripu pro každý druh terénu. A tak akorát měkké/pevné sedlo WTB SL8 Comp, ostatně jeho komfort ocení vaše – více méně otlačené – pozadí při první delší vyjížďce. Za samozřejmost už se dá označit kvalitní a spolehlivé vodítko na řetěz.
Nadšené hodnocení se vecpalo už do perexu, teď ho jen rozšiřme. Jedná se o bezvadné univerzální kolo na projížďky všeho druhu, ideálně v kombinovaném terénu. Ale obstojí i jako závodní raketa, anebo naopak fajnový dopravní prostředek pro město. Prostě, jak chcete, jen si ho užíváte. Poměr ceny (76 990 Kč) a výkonu vychází výborně. Barevně se mně osobně líbí charakteru odpovídající trendy khaki s černou a oranžovou.
Rock Machine potvrzuje, že tenhle model přežije i do dalšího modelového roku, letopočet 2024 přinese i čistou sadu Sramu bez drátů včetně sedlovky. Tímto vás sice připravujeme o moment překvapení, ale aspoň víte, na co se těšit. Řada Gravelride jde přes CRB 700 a už hliníkovou 500 až k nejúspornější (a s 11,1 kg nejtěžší) 200 za 23 990 Kč.
foto: Martin Wawrzyczek






Rock Machine Gravelride CRB 900
rám: Carbon Mid Modulus PD-FB-15
hlavové složení: FSA Orbit IS 138
vidlice: gravel specific carbon
převody: Shimano GRX 1×11 (40×11-42)
řazení: Shimano GRX ST-RX810
zadní měnič: Shimano GRX RD-RX812 Shadow Plus
kliky s převodníkem: Shimano GRX FC-RX810 Hollowtech II – 40 zubů
kazeta: Shimano CS-M7000-11 – 11-42 zubů
středové složení: Shimano BB-R60, shell 68 mm
řetěz: KMC Econo X11
řídítka: Easton EC70 AX Carbon, průměr 31,8 mm
představec: Easton EA70 Alloy, průměr 31,8 mm
gripy: Velo VL-T5079HD2R
brzdy: hydraulické Shimano GRX ST-RX810/BR-RX810, kotouče 160 mm
sedlo: WTB SL8 Comp
sedlovka: teleskopická Shimano Pro Discover, průměr 27,2 mm, délka 350 mm/70 mm
kola: ráfky WTB ST i23, 32 děr, dráty Sapim Leader, náboje Shimano HB-RS470, přední pevná osa 12×100 mm, zadní pevná osa 12×142 mm, pláště WTB Riddler TCS Light/Fast Rolling Tan Wall 700x45C
dostupné velikosti: S, M, L, XL
hmotnost: 9,5 kg (M)
cena: 76 990 Kč
