Subaru Forester 2.0i S e-Boxer. Hybridní silák sameťák
Sdílet
Elektropohony si do automobilů stále hledají cestu nelehce. Ekologický přístup versus cena, varianty technického provedení, prostorová omezení – těch otazníků se nad nimi vznáší mnoho. Jeden z největších pak ležel nad hybridem, kombinací motorů elektro s tradičními spalovacími. Tohle je ale zcela logická a jednoduše funkční cesta, zdá se. Přišli s ní vloni v Subaru, jmenuje se e-Boxer. Vzali jsme ji s Foresterem i do lesa.
Je to první evropský hybrid japonské značky, udržující si výlučný aktivní image, i ve spojení s Foresterem už 23 let až outdoorový. Teď v páté generaci nám nejprodávanější model značky (už téměř čtyři miliony aut) zmohutněl, to zvenku, ale zároveň zjemněl uvnitř, vyladil výkon. Přitom neztratil charakter a opět obohatil výbavu.
Kombinované prolínání elektriky se spalováním
Není snadné se tentokrát rozhodnout, čím začít, co je zásadní. Pocit z jízdy, nebo technický background? Až poté přijde tentokrát řada na design a ovládací prvky. Snad tedy podle míry technologického zapálení… Nebudu předstírat, jsem praktický uživatel.
Teď jsem hned vnímal – i ve srovnání s jinými modely Subaru – plynulou a pohodlnou jízdu, jemné vedení, přitom až překvapivou jakoby plnější dynamiku, to i vzhledem k síle motoru. Důvody viz níže. A úplně nejcitelnější poznatek? Ten není cítit vůbec, totiž přechody či propojení obou pohonů.
Když u jiných hybridů neustále pohlížíte na displej, jestli dojedete těch třicet kiláků na elektriku nebo ne, a kde pak a jak dlouho budete dobíjet? Nad tím se tady s e-Boxerem někde pod sebou jen pousmějete.
Přitom až do 40 km/h jedete elektricky, pak se výkony obou motorů spojí a až ve vysoké rychlosti se dostává naplno do hry samotný dvoulitrový boxer s přímým vstřikováním, který zároveň dobíjí baterii. Kombinace a vzájemné se přizpůsobování motorů zároveň pozitivně ovlivňují až nevídaně spotřebu. Ta byla úspornější nejmíň o litr (výrobce udává 11%) a to jsem plynový pedál nešetřil.
Což zaznamenáte o to víc při popojíždění městskými kolonami, kde plynulost jízdy nemůžete sami tolik ovlivnit. Sametový chod ladí fakt, že převodovka (podle výrobce až o 30% lineárnější než ta předchozí) za každou cenu nedrží optimální otáčky spalovacího motoru, ale někdy si pomáhá elektrickou silou. Také upravený přepínač režimů SI-Drive využívá co nejúčinněji elektromotor (X-mode už od nuly, v Intelligent a Sport od 4 km/h).
A sílu neztrácí, utáhne až 1870 kil. Adaptivní tempomat funguje bez omezení. Pro zajímavost, stejně jako u benzínů ho nastartujete v případě nouze přes kabely, jen je nesmíte připojit k restartovací baterii. To samé platí v případě, že chcete pomocí vašeho auta přes kabely nastartovat jiné s vybitou baterií. Boxer, který se poprvé objevil u v litrové podobě u Subaru 1000 v roce 1966, tak vstupuje do nové éry.
Lineatronic, tady převodovka s elektromotorem
Jak to tedy celé funguje? Jedinečná pohonová soustava nové generace e-Boxer je hybridním systémem, který díky elektromotoru využívá elektrickou energii (získanou z přebytků v konvenčních motorech nevyužitých) z kompaktní baterie na podporu spalovacího motoru. Ten je plochý s protiběžnými písty a zůstává hlavním zdrojem hnací síly.
Do upravené převodovky Lineatronic byl umístěn elektromotor zásobovaný elektřinou z vysokonapěťové Li-Io baterie. Její poloha zachovává základní konstrukci pohonu Symmetrical AWD, přitom snižuje těžiště a zlepšuje rozložení hmotnosti mezi oběma nápravami.
S platformou SGP a režimem X-mode maká díky točivému momentu elektromotoru bezvadně i v terénu, nebo v prudkých svazích. Brzdy využívají rekuperace energie, ale zůstávají velmi přirozené, citlivé a rychlé.
Tuhá karoserie (například dvakrát tužší zadní nápravnice oproti předchozí generaci) s výztuhou a pomocnými rámy v zadní části a zesílený obal baterie ochrání komponenty i v případě zadního nárazu. Pevnost minimalizuje přenos vibrací, i to činí jízdu pro pasažéry příjemnější s až hmatatelnou stabilitou v zatáčkách či terénu. Nebo jen na rozbitých silnicích, kde díru jen slyšíte, ale necítíte. I přes prodloužený rozvor zůstává poloměr otáčení 5,4 metru.
Kompaktní baterie pak neomezila prostor interiéru včetně zavazadlového prostoru. Všechny elektrické součásti jsou pod podlahou. Zadní sedadla lze tedy pohodlně sklopit na rozlehlé „letiště“ pro převoz materiálu. Zároveň se nijak nesnižuje světlá výška (220 mm) ani průchodnost terénem. A hlavně zadní víko se otvírá rychle!
Lesník Rabachor s japonským mečem
Design prošel mírnými úpravami v detailech, na první pohled ho však brzy identifikujete – zvýrazňuje robustní parametry, auto je těžší o 110 kg – zvětšené kryty mlhovek, plastová část předního nárazníku, lemy blatníků, zadní světla zasahují do víka zavazadlového prostoru a podtrhují zadní okno černým pruhem. Prolis pod linií bočních oken inspiroval sek japonského meče! Až nezvyklá moderna na dosud konzervativního chlapíka.
Rozměrově narostl o 15 mm na délku a 20 mm na šířku, jen o 5 mm se snížil. Rozvor se prodloužil o 30 mm, ale zůstala výjimečná světlá výška 220 mm – tedy vzhůru do terénu s tímhle kočárem. I pasažéři vzadu si užijí nejen o 33 cm většího prostoru, ale třeba také USB portů.
Palubní deska drží osvědčenou Subaru linii, avšak s přirozeně výraznějším komfortem. Po zadání do systému si vás vůz naskenuje a pozici za volantem včetně nastavení zrcátek i klimatizace poté nastavuje automaticky po dosednutí. Dokonce umí i pozdravit vaším jménem. K tomu podle očí hlídá vaši únavu. Arigató, páni konstruktéři.
Ovládací prvky i displeje pracují samozřejmě jako dobří sluhové, ale rozhodně ne špatní páni. Zkrátka tak akorát, nepotřebujete s sebou vozit neustále návod. Struktura je jasná a známá. Budíky pod volantem, větší dotyková obrazovka uprostřed a nad ní v zorném poli přídavný třetí displej s rozšiřujícími údaji. Nově poblikává na čelním skle i režim činnosti e-Boxera.
Rozšířený záběr dodává i standardní kamerový systém EyeSight, monitorující prostor okolo celého vozu, nechybí hlídání udržení jízdy v pruhu, detekce vozidel vzadu, brzdění před překážkou při couvání i boční kamera SVM. Zadní kamera dostala nově ostřikovač… Nový Forester japonské specifikace vyhrál Grand Prix za bezpečnostní prvky (JNCAP) s historicky nejvyšším skóre 96,5 bodu. Později získal i 97% hodnocení v testu Euro NCAP. Sedm airbagů včetně toho na ochranu chodců v předním nárazníku mají všechny.
V recenzi Top Gearu autoři konstatují, že vůz ztratil kouzlo staré školy a že velšští farmáři do Londýna stejně tak často nejezdí. Já bych si troufl tento výrok poupravit: Forester získal šmrnc nové generace a Pražáci se vydávají do přírody víc a víc.
Po Foresteru se na český trh chystá i elektrifikované XV s dvoulitrovým plochým motorem, oba vozy byly představeny loni na Autosalonu v Ženevě. Plug in, tedy nabíjející, hybridní verze Subaru, dražší a prostorově méně komfortní, se pro Evropany neplánují.
Test Subaru XV 1.6i-S ES Comfort 2019 najdete zde
foto: Tomáš Nohejl
Subaru Forester 2.0i S e-Boxer
motor: plochý zážehový čtyřválec, 1995 ccm + elektromotor
výkon: 110 kW/150 k + 13,5 kW (akumulátor o kapacitě 0,6 kWh), točivý moment 66 Nm
maximální rychlost: 188 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,8 sekundy
převodovka: bezestupňová Lineatronic CVT
brzdy: kotoučové s vnitřním chlazením, diagonálně rozdělené dvouokruhové
rozměry: 4625 mm délka x 1815 mm šířka x 1730 mm výška
objem zavazadlového prostoru: 509/1179 litrů (při sklopených zadních sedadlech)
spotřeba: 7,3 l/100 km kombinovaná (6,8 udávaná výrobcem)
výbava: ES Executive
cena: 1 130 000 Kč (základní ES Active Lineatronic je za 900 000 Kč)