Moje auto: Subaru XV. Aktivní univerzál, to je styl
Sdílet

Jak si vybíráte auto? Subaru vyjadřuje aktivní a nekonformní, přitom solidní styl a XV se může stát prvním nakročením na tuto cestu. Úplně přirozeně a suverénně už z ní nebudete chtít uhnout.
XV, které se zjevilo na českém trhu koncem roku 2017, stále boduje především platformou s výjimečnou tuhostí a tím i jízdním komfortem spolu s potvrzením kvality bezpečnosti – získala nejvyšší bodový zisk 199,7 v historii nárazových testů v Japonsku. A byla vyhlášena nejbezpečnějším rodinným vozem institutem Euro NCAP. K tomu je součástí sériové výbavy (už popáté u Subaru) uznávaný systém EyeSight.
Na první pohled? Jako vždy začínáme tím, jak vypadá, designem. Módní a přečasto zbytečně naddimenzovaná esúvečková nabobtnalost se zastavuje u rozumných crossoverových rozměrů. Tedy „jen“ přirozeně větší auto, zachovávající si dynamický a sportovní švih, ale solidní formou bez okázalosti. V automobilce mu říkají „urban adventure“ styl. Ano, je akční, zvládne outdoor, ale nejvíc toho odjezdí ve městě, netřeba si hrát na tereňáka vnější okázalostí. Tak známe Subaru.
Typické jsou šestiúhelníková maska chladiče i tvar světlometů, dobrodružnější výraz dodává matně černé výrazné obložení nárazníků, lemů blatníků i zadního spoileru. A podtrhuje ho stoupající linka až k vysoko umístěným zadním světlům.

Funkční komfort, to je značka
Uvnitř opět důstojný, tedy přirozený a funkční komfort – palubní desky, ovládacích prvků či sedadel i jejich prošívání. To je víc než obvyklé standardy této kategorie. Menší volant pomáhá manévrování, však poloměr otáčení ukazuje výtečných 5,4 metru.
Zůstávají analogové budíky, dotykový displej tradičně dostatečně velký (poprvé osm palců) a přehledný, ovšem taktéž chybí tu – jak komu – navigace. K tomu důmyslný systém odkládacích přihrádek a plošek. Po pár dnech si ho nevybavíte, natož abyste si rozpomenuli na zádrhel, tak přirozeně fungoval.

Zavazadlový prostor po sklopení zadních sedadel do plochy nabízí 1 310 litrů (o pět víc než předchozí), pohodlně uložíte horské kolo devětadvacítku – tak vyšel náš obvyklý test. A přestože nemá uprostřed zadních sedadel otvor pro protažení lyží, položíte je přes jejich hranu tak snadno, že nepřekážejí ani spolujezdci, ani na středové konzoli při řazení. Prostor navíc najdete pod podlážkou zavazadelníku, jehož součástí je plastová vana se zvednutými okraji, snadno zachycující třeba bláto z převáženého kola
Tuhá karoserie, symetrický pohon kol
XV má pouze automatickou převodovku, to kvůli sladění se systémem EyeSight. Jízdní pohodlí je pozoruhodné díky platformě. Příčná tuhost karoserie vzrostla o 90%, torzní tuhost šasi o 70%, tuhost zavěšení vpředu o 70% a zadního pomocného rámu dokonce o 100%. Tedy se nijak nekroutí, pohlcuje nerovnosti apod. To pocítíte ihned při řízení v nejrůznějších situacích, zejména výjezdech ze zatáček jakýchkoliv úhlů i náklonů, v jakékoliv rychlosti, včetně vyhýbacích manévrů.
K tomu přispívá stálý pohon všech kol Symmetrical AWD, rozdělující točivý moment mezi všechna čtyři kola podle podmínek a povrchu, a nízko položené těžiště s rovnoměrným rozložením hmotnosti. Navíc má výbavu X-Mode pro snazší jízdu na nezpevněných površích i asistenta na sjíždění svahů HDC – ten dokáže pomoci i se zaparkováním v kopci.
Zvýšený vůz (se světlou výškou 220 mm) má s odladěným hlukem i vibracemi (motor Boxer je o 12 kilo lehčí, převodovka o 7,8 kila) až vlastnosti sporťáku! Přitom hravě zvládne i přejezd blátivým či zasněženým terénem.
Snad jen akcelerace tohoto motoru 1.6 na dálnici a tady zejména při výjezdech do kopců je pomalejší a uřvanější. Musíte si najít svůj citlivý práh. Spotřeba při uvážlivě kontrolované rozmáchlosti zůstala na 8,2 l/100 km, což u Subaru potěší.
Oko má tři kamery, pípá i cuká
Bezpečnost začíná viditelností, ta je tu rychle zaznamenáníhodná minimalizací slepých úhlů, zejména šikmo vpřed i vzad. Ploché lišty stěračů míň ruší při pohybu, také odmlžovací ventilace dosáhne až do rohů oken. A řidič se nachází ve vyšší pozici.
EyeSight2 má díky třem stereoskopickým kamerám funkce předkolizního brzdění (na tři kroky: varování, varovné brzdění, nouzové brzdění), udržování v jízdním pruhu (když nedáte blinkr, nejen, že vám pípne, ale i cukne volantem), usnadněním vyhýbacího manévru adaptivním tempomatem, zabránění rozjezdu do překážky nebo monitorování mrtvého úhlu včetně přibližujících se vozidel šikmo zezadu při couvání.
Natáčecí světlomety při zatáčení pohybují kuželem světla do stran. Asistent dálkových světel umí automaticky přepnout na potkávačky.
Absorpce energie v případě nárazu se údajně zvýšila o 40% (v případě srážky jsou motor i převodovka stlačeny pod podlahu), k tomu máte sedm airbagů včetně kolenního, uzamykatelné bezpečnostní pásy.
Námi testovaná verze 1.6i-S ES Comfort má z pohledu k ceně dostatečnou výbavu včetně třeba i vyhřívání sedadel. Cenové rozpětí šesti modelů se pohybuje od 590 000 Kč (Active ES Lineatronic 1.6i) do 820 000 Kč (Sport ES Lineatronic 2.0i-S), příplatek za barvu karoserie činí 12 000 Kč. K tříleté záruce přidává české Subaru dva roy péče v hodnotě 14 999 Kč zdarma.

Subaru XV
Testovaný model: 1.6i-S ES Comfort
Motor: 4válcový benzinový typ Boxer, DOHC 16 ventilů
Zdvihový objem: 1600
Maximální výkon: 84 kW (114 PS)/6200 ot
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení (0-100 km/h): 13,9 s
Převodovka: bezestupňová Lineatronic
Brzdy: Kotoučové s vnitřním chlazením
Palivo: benzín BA95
Velikost nádrže: 63 l
Spotřeba: udávaná 6,4 l/100 km (město 7,9, mimo 5,6), námi naměřená 8,2 l/100 km
Rozměry: 4465 mm délka x 1800 mm šířka x 1595 mm výška
Objem zavazadlového prostoru: 385 l/při sklopených sedadlech 1310 l
Pneumatiky, ráfky: 225/60 R17 99H, 7J x 17 ET +55
Cena: 660 000 Kč
další info na subaru.cz