Klikněte pro hledání

Lyže

Za sněžným levhartem až na králický Slamník

Sdílet

Krok, šoup, krok… Ve skialpovém staccatu stoupám vzhůru k vrcholu Slamníku (1232 m) na Podbělském hřbetu Králického Sněžníku. Od hotelu Vista v Dolní Moravě po okraji sjezdovky 3,5 kilometru s převýšením 510 metrů. Každý z nich za jeden eurocent na záchranu sněžného levharta. Chrti zmáknou výšlap za půl hodinky, klidným tempem s dětmi ho dáte za hodinu. Tak vypadal první Snow Leopard Day po česku.

Firma Dynafit ho na počest své erbovní šelmy irbise pořádala už potřinácté teď na jedenácti místech po celém světě včetně třeba francouzského Val Thorens nebo tyrolského St. Johannu. V pohodové atmosféře se ve stanovém epicentru pod sjezdovkou vystřídaly desítky milců tuleních pásů.

Na kus řeči, kafíčko nebo preclík, okouknutí nového materiálu i kamarádů, ale samozřejmě i za výkony. Objevil se třeba i Robert Krupička, zdejší špičkový trailový běžec, který by to jistě zdatně zvládl i na sjezdovkách, které měl zrovna na nohou.

Na superlehkých „pastelkách“ to šlo přece jen líp, vlastně i na freeridových „lopatách“. K zapůjčení byl i první dětský komplet, na němž si vydupli nahoru i sedmiletá dvojčata Fabian a Kristian. Ve skialpinisticky „friendly“ areálu jste výšlapy mohli pojmout zcela výletně, nebo jako přípravu na březnový Skialpuj fest v Peci. Ostatně, zaznamenali jste, že skialpy budou olympijským sportem už v severní Itálii 2026?

Na Dolní Moravě se do akce zapojilo 112 skialperů, kteří nabrali celkem 110 222 výškových metrů, tedy zajistili pro vzácnou kočku 1102 eur. Nejvíc se přičinila Nika Vnenčáková s 4310 metry, tedy skoro devíti výstupy, pak Olda Kokošek a Miloš Jakeš se ještě dostali přes čtyři tisíce.

Na všech horstvech Dynafit nashromáždil díky 1647 účastníkům, nejvíc jich přišlo ve Švýcarsku 219, celkem 2 031 686 výškových metrů. Nejvíc dal Ole Björn Smisethjell z Norska v Molde – 9075 m, Tim Schiele z Německa v rámci Everestingu v Oberammergau 8853 m. Tedy na účtu přibylo komplet 32 000 eur, protože se k tomu prodaly čepky a trička se speciálním designem od francouzské návrhářky Lauriane Miary.

Nadace Snow Leopard Trust ze Seattlu je využije pro ochranu sněžného levharta, kterých žije na světě, především v asijských pohořích Himálaji, Džungarské Altau, Tatarstánu, Mongolsku nebo Kyrgyzstánu, okolo šesti tisíc kusů. Tak abyste se na něj nemuseli chodit dívat jen do zoo (v Česku v Liberci, Ústí, Plzni a Jihlavě) nebo na logu oblíbené skialpové a horoběžecké značky.

„Snow Leopard Day je důležitou součástí vyjádření našeho vztahu k přírodě a životnímu prostředí. Naši vášeň pro skialpinismus dokážeme spojit s dobrou myšlenkou, neumím si představit, jakou větší motivaci získat pro překonávání vlastních limitů. A rostoucí počet účastníků potvrzuje smysluplnost našeho projektu. Každý metr se počítá,“ řekl Alexander Nehls, marketinkový manažer Dynafitu.

V hlavě v těchto dnech přesto nešla úplně potlačit myšlenka, proč zrovna teď zachraňovat kočičky, když nedaleko umírají ve válce lidi. „Ano, přemýšleli jsme o tom hodně. Ale nechtěli jsme přerušit tradici, která přežila i covid. Dynafit se do podpory obětí ukrajinské války zapojil jinak. Zstavili jsme obchody s Ruskem, posíláme peníze i materiál uprchlíkům,“ vysvětlil Karel Glogar, marketinkový manažer značky (+ sesterské Salewy) pro Česko a Slovensko. Levhartí den se tu povedl, i když sluníčko zahřálo až závěrečné vyhlašování výsledků.

Foto: Jakub Cejpek, autor

Značka

Mohlo by se Vám taky líbít

Napište komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *