Pells Duke Sram NX. To je švarný brněnský vévoda
Sdílet
Prodeje kol loni zaznamenaly pro obchodníky radostný trend „Beru všechno“. Přesto anebo právě proto stojí stále za to, a nejen nám, povšimnout si zajímavých kousků. Brněnská značka Pells přinesla zcela nového hardtaila rakeťáka se starým jménem Duke. Společné strávené vyjížďky stály za to, i když jsem ho do závodní lajny, jeho nejžádanější, nakonec vypustit nestihl. Bude to na vás v nové sezoně. Prodává se pořád výborně.
Na první pohled jasně červený design evokuje ve světě kol všeho druhu vzpínajícího se oře z Maranella. Jednoduchý atraktivní, čisté přímé linie jen s aerodynamickým provlněním, zdobení elegantním logem a osvěžujícími detaily.
Na první ohmat snad až jako byste se marně pokusili zachytit vítr, tak je lehoučký. Zato po usednutí a prvních záběrech pocítíte nekompromisní skrytou sílu, jejíž energie závisí samosebou hlavně na vašich nohách a plicní kapacitě. Jemné cvrlikání spolehlivého řazení už jen dotváří plněsmyslový zážitek.
Ještě ke kořenům. Brněnská značka je tu od roku 1991, její otec zakladatel Libor Petřvalský patřil mezi karbonové pionýry. Duke na 27,5´´ kolech přijel v roce 2017, ovšem aktuální model, nahrazující v nejvyšších patrech Razzer, nese jen osvědčené jméno, rám prošel kompletní přestavbou. Hardware pochází z Asie, ale doplňuje se a montuje v tuzemsku. Pells má široký záběr, jeho tváří je fourcrossová šampionka Romana Labounková, nyní v posledních týdnech očekávání završení požehnaného stavu.
Ale zpět ke strojům. Karbonový rám High Modulus s tuhou stavbou zde dovoluje využití širších výpletů kol. Masívní středová partie poskytuje znamenitý přenos síly při šlapání. Subtilní zadní vzpěry o šířce jen 10,5 mm pak vertikální propružení při zachování boční tuhosti. A krátká zadní stavba s větším úhlem hlavy přispívají jistotě a ovladatelnosti, především při jízdě dolů. Rám je připravený i na teleskopickou sedlovku, pokud máte zájem.
Vše směřuje k jedinému účelu, co nejrychlejší – jistě stabilní – jízdě. Stačí jediným cvaknutím ze řídítek zavřít vidli a i po silnici ho roztočíte do řádného svistu. Naopak díky svěží obratnosti a zdvihu 100 mm zvládne technický terén, ať už kameny s kořeny, či bláto, zase prioritně pro výkon, ne zálibné se pohupování.
Doporučení pro volbu velikosti: M neboli 17´´ pro jezdce do 175 cm, se 180 cm se na něj taky porovnáte, ale patrně vám nebude stačit sedlovka (s označením linie, která by neměla přečnívat z rámu). Sféru zájmu podporuje nosnost, „jen“ sto kilo. I elitní závodní Treky mají sto dvacet. Holt, Američani nám už rozměrově i váhově nabývají.
Osazení nejdostupnější sadou na trhu Sram NX odpovídá ceně i charakteru kvalitního závodního stroje už pro rozjíždějící se borce, stejně jako rozsah zubů 50-34×11 v soustavě 1×12. Přirozeně podrží brzdy Shimano s kotouči 160 a 180 mm. Ostatní komponenty nesou taktéž logo Pellsu, řídítka i sedlovka jsou hliníkové, úsporné silikonové gripy dobře „lepí“. Navzdory hodně závodnímu vzhledu neztrácí sedlo Orca pohodlí, „sedne“ okamžitě elasťákům i volnějším kraťasům.
Zásadní informace pro drtivou většinu potenciálních zájemců, neboť ji neřeší jen profíci a boháči, a kolik těch máme, že: výtečný poměr cena x kvalita.
Kromě námi testovaného modelu Sram NX Red se nabízí k mání ještě Race verze na Shimano Deore a vidlicí Reba (49 990 Kč) a vyšší model XT s vidlicí Fox Float 32 Performance, na Shimano Deore a plášti Mitas (59 990 Kč). Vždy k výběru s červenou nebo černou barvou rámu. Součást kola tvoří sada nářadí s multiklíčem Momentum s ráčnou, hustilkou Chameleon na tlumiče i duše, ochranou bowdenů a pytlíkem na záda v ceně celkem téměř dvou tisíc korun. To je oceněníhodný bonus. Pells poskytuje pětiletou záruku na rám a dvouletou na komponenty.
Prodejní výsledky loni od jara – tentokrát i díky – nepříznivým okolnostem brněnskou firmu potěšily. Na tento rok se chystá jen lehká inovace – všude Shimano, vidlice RockShox a pláště Continental. Pells slibuje i velmi zajímavé nové elektrokolo, které nabídneme v testu už brzy, výraznější obměnu celé řady – včetně letitého fulla Tarpana – plánuje na rok 2022.
Foto: Michal Beránek
Pells Duke 2020
Testovaný model: Sram NX Red, barvy: červená nebo černá
Rám: Pells Duke 29″ Carbon High Modulus Boost, karbon
Vidlice: Rock Shox Recon MXL Lite Boost RL Solo air 100mm Tapered
Přehazovačka a řazení: Sram NX Eagle 1×12 (50-34×11)
Brzdy: Shimano BL-MT501/BRMT510, 180/160 mm disc
Kliky: NX Eagle Boost 148 DUB, 175 mm, 34T
Kazeta: Sram PG1210 Eagle 11-50T
Řídítka: Pells XR68 31,8, 700 mm
Představec: Pells RX67
Sedlovka: Pells XR2 30,9 mm
Sedlo: Pells Orca 136 mm
Kola: ráfkyMavic XM 119/Shimano Deore M6010 Center Lock
Pláště: Schwalbe Racing Ralph 29×2,25 Kevlar
Hmotnost: 11, 8 kg (rám 1210 g)
Cena: 45 990 Kč (včetně příslušenství)