Santa Cruz Tallboy C S. Přestavěná klasika, nový (parádní) rozměr
Sdílet
Ve stále se zvyšující odlišnosti typů horských kol už jen velmi těžko vybírat to první, nejuniverzálnější. Možná nejzážitkovější, na němž si nejvíc užijete. A na trénink vytrvalosti, maraton, nebo pořádné sjezdy, či cestování si pak pořídit/příležitostně vypůjčit další stroj.
Kdyby si někdy graviťák chtěl pojezdit ikscéčko (rozuměj: sjezdař se vydat na kratší závodní okruh), musel by sáhnout po Tallboyovi. To tvrdí hoši z ikonické americké značky Santa Cruz (její tváří je už roky legendární Greg Minnaar) o svém novém kousku. Linie modelu se táhne už jedenáct let.
Dovolím si to i obrátit: Až si chrťák bude chtít užít víc z kopce, udělá skvělou volbu sáhnutím po Tallboyovi. Ten pomáhal prosadit 29palcová kola ve fullech. Mimochodem jeho název pochází od těžké seismické bomby používané RAF za druhé světové války…
Už při první usednutí se může cítit – třeba jako na harleyi. Majestátně stabilní až robustní, k tomu pohodlný, ale přitom dynamický a silný. Základní konstrukci tvoří níže a designově neobvykle položený tlumič VPP (Virtual Pivot Point) i se zajímavým miniblatníčkem. Kolo s lehčím podvozkem je tím kratší až strmější (s kraťoučkým představcem) oproti srovnatelným trailovým kočárům. Ale hlavový úhel má 65,5 stupňů. K tomu můžete lehce poupravit velikost a geometrii vložkou na čepu u vahadla. A 430 mm krátké řetězové vzpěry ještě poladit s délkou řetězu o plus mínus deset milimetrů podle postavy i stylu jízdy. Hravější nebo stabilnější?
Nadupaný je i do kopce, jistě záleží na nohách a plicích, oceňme váhu, ale pořád to není vylehčený hardtail. Dolů jako by popíral teorii o pomalejších kratších kolech. Progresivní tlumič ve spojení se 130 mm zdvihem vidlice srovná v náročnějších pasážích i méně zručného ridera. Každopádně drží v jakémkoliv terénu, na trailech, v kamenech, nebo při průchodech zarostlým lesem.
O teleskopické sedlovce se na tomto kole už dávno neváhá. Pro zajímavost jsme prubli dva druhy kol – karbonová Reserve 27 rozšiřují oproti základní hliníkové výbavě Race Face AR zážitkovou škálu o další level díky lehkosti a pružnosti. Použít lze až 2,6 place široké pláště. Proti Sram výbavě včetně jako břitva se ostře zakusujících brzd Guide nelze vznést výhrad.
V sedmičlenné modelové řadě od hliníkového D (základní cena 2699 dolarů a váha 14,73 kg) po XX1 AXS Reserve (10399 dolarů a 12,57 kg) se pak pochopitelně liší sady osazení i cenová relace. Ale charakter parádního kola, využitelného od všezážitkových cest až téměř po bikepackingové výpravy zůstává. Užijte si ho.
foto: Michal Beránek
Santa Cruz Tallboy C S
cena: 139 999 Kč
váha: 13, 45 kg
barevné verze: fialová Stormbringer, žlutá Rocksteady
vidlice: Fox 34 Float Performance 130 mm
tlumič: Fox Float Performance DPS (3 polohy)
osazení: Sram GX Eagle
kazeta: Sram XG 1275 Eagle 10 – 50
brzdy: Sram Guide, kotouče 180 mm
řídítka: AM Carbon 35×760
sedlovka: teleskopická RockShox Reverb Stealth 31,6
kola: hliníková Race Face AR 27 (nebo s příplatkem 30 000 Kč za karbonová Reserve 27), pláště Maxxis Minion 29×2,3´´
více info: www.santacruzbicycles.com