Klikněte pro hledání

Cesty

Moje auto: Opel Insignia GSi 2.0. Rodinný sporťák. Navíc chytrý a elegantní

Sdílet

Ani v éře zbytnělých SUV nezmizela dynastie klasických šviháků, kombíků, jež se řadí už mezi luxusní limuzíny. Opel Insignia druhé generace, zejména v konfiguraci Grand Sport 2.0 CDTI BiTurbo, pozdvihla její prapor hodně vysoko.

Opel, tradiční marka z německého Rüsselsheimu, může se zdát, jako by se držel v posledních letech poněkud ve stínu okázalejších vozů. Ale pořád je to třetí největší značka osobních vozů v Evropské unii (v Číně a Americe se zove Buick Regal, v Británii pak Vauxhall Insignia).

A přiznám se hned poctivě, že právě Insignii mám z jejich rodiny tak nějak nejraději už od počátku v roce 2008. Její druhá generace, prodávaná v tuzemsku od roku 2018, se oproti první natáhla, je to skutečně pořádné auto – objemově v porovnání s SUV víc než plnohodnotný kombík. Místa habaděj pro lidi i náklad. Jsme ve střední třídě, porovnávat můžete nejblíž se Superbem či Passatem.

Design nese na první pohled jasný německý rukopis (i v jasně červené odstínu pull me over), tentokrát však v dobrém slova smyslu, pakliže jindy dáváte přednost spíše japonským či francouzským křivkám (korejské či české si zde dovoluji vynechat…). Dynamický, štíhlý, atraktivní. Vrcholně pragmaticky elegantní, jak k danému vozu pasuje.

Sedím nízko, dosáhnu všude

Hrátky s výbavou začínají hned po (hodně nízkém – o 3 cm níž než u předchozích) usednutí. Sedadlo řidiče i spolujezdce se samonastaví po usednutí/vypnutí motoru, vyhřívaná jsou i dvě zadní. Sportovnější charakter (zde zvaný wellness) předních míst v ergonomickém režimu AGR však nemusí zvláště při delších cestách každému sednout navzdory velmi variabilnímu ladění doplnění tvarů.

Zato informační displej, natočený k řidiči, troufale prohlašuji,  pasuje perfektně. Dostatečná velikost 7 (připlatit lze i na 8) palců v HD, ihned jasný a přehledný systém Multimedia Navi Pro, bez hledání ovládacích cest a zbytečných příkras. Nabízí i hlasové ovládání, bluetooth spojení pro hudbu i telefonování, je kompatibilní s Applem i Androidem. Navíc integrovaný do horní části palubní desky, netrčí do prostoru a nebrání výhledu.

Vedle tří analogových budíků za velmi pohodlně padnoucím opět sportovním volantem s dalšími ovládacími prvky se základní data šoférovi promítají i na skle přímo před očima (head-up displej). Oceňuju i zajímavý detail, který jsem dosud nezaznamenal (já vím, není to unikát): kontrolka nádrže obsahuje šipku, ukazující na stranu, kam se bude čepovat.

Slyším Bose, na dálnici i ve městě

Pro mě osobně nezbytnou audio kvalitu zabezpečuje devět reproduktorů Bose. Ne jejich zásluhou dostane odhlučnění pět hvězd. Ambientní osvětlení interiéru ve dveřích a na palubní desce intimně zdomácňuje prostor, obložený příjemnými materiály – bez přeplácání kůží či kvaziintarziemi.

Hodnotím taktéž velmi pozitivně citlivou kombinaci ovládacích prvků na displeji s tlačítky. Vážně, tak akorát. I dobíjení mobilu si můžete zvolit od indukčního až ke tradičnímu kabelu, i pasažéři vzadu mají své USB vstupy.

Naopak směrem ven to je z pohledu světel expresívní šajn, automaticky samoregulovaných světlometů IntelliLux LED Matrix. Osvětlují až do 400 metrů a mají tzv. corner světlomety, hlídajících temnější místa v zatáčkách. V tunelu se ztlumí, při rychlosti nižší než 35 km/hod se deaktivují.

Arzenál bezpečnostní výzbroje též pracuje přesně a přirozeně, neobtěžuje, pořád vládne muž/žena za volantem. Adaptivní tempomat pohlídá drobné nepozornosti, asistenční systémy reagují na chodce, nejen na pruhy, pohlídají mrtvý úhel, je tu protikolizní brzdění. Potěší i pokročilý parkovací asistent.

Převodovka hraje 4×4 jako osmičkové stradivárky

Za více než dva tisíce kilometrů na dálnicích, v zatáčkách, na dlažbě, na sněhu ani v blátě jsem nezachytil zaznamenáníhodnou výtku k jízdním vlastnostem. Motor testovaného vozu CDi 2.0 BiTurbo CDTI má tah i potřebnou akceleraci, osmistupňová automatická převodovka ladí jak stradivárky.

Podvozek lze nastavit do tří režimů citlivosti Standard, Tour nebo Sport. Tento systém FlexRide hlídá tlumič až 500x za vteřinu. Vůz pak má skvělou trakci a sedí vyváženě i v méně citlivě najetých zákrutách díky Twisteru, adaptivnímu pohonu všech kol 4×4 přenosem a rozložením točivého momentu podle potřeby.

Ten funguje plně elektronicky, levé a přední zadní kolo nejsou mechanicky propojeny obvyklým soukolím diferenciálu. V zadní rozvodovce dvě multilamelové spojky na pokyn elektroniky za dvě tisíciny vteřiny spínají nebo rozpínají a tím řídí přísun točivého momentu. Díky tomu už při zařazení D pustí až 75% na zadní kola, což pocítíte hned při odpichu.

Zásluhou výjimečného vektorování točivého momentu systém 4×4 pustí víc na vnější kolo, čímž se vylepšuje dynamika průjezdu zatáčkou, protože se neaktivují brzdy. Tento sofistikovaný systém se až na jednu výjimku u Fordu používá jen u soutěžních rally aut.

Navzdory sportovnímu charakteru si tahle bezpochyby luxusní limuzína citlivě poradí i s nečekanými záludnostmi děr (českého) městského provozu.

Spotřeba se držela v průměru těsně pod devět litrů – to jsem Insignii nešetřil, ani jí nešlapal zbytečně na krk.

Do kufru jako do sarkofágu

Zavazadlový prostor se otvírá velkoryse. Jen první vstup do něj dal trošku zabrat – reagovalo až jako na faraonově sarkofágu stlačení loga na kapotě. Funguje i hands-free na detekci pohybu nohou pod zadním nárazníkem.

A pak? Ve třech lidech se poskládáte pohodlně s veškerou batožinou a díky dostatečnému průzoru uprostřed zadní sedadlové lavice i se třemi páry sjezdovek. Ve dvou i se dvěma bicykly, byť trailové devětadvacítce musíte raději sundat přední kolo (můžou za to ale široká řídítka). Celková nabídka činí 560 až 1665 litrů nákladů podle sklopení sedadel – 40:20:40.

Však se vůz prodloužil o 73 mm až k 498 cm! Což náležitě ocení i narostlejší osazenstvo zadních sedadel, v jiných autech často trpící. Páté – prostřední zadní místo – však zůstává přesto vyhrazeno raději jen dítěti. A nečekaně, zavazadlový prostor, ač delší, je mělčí.

Dovybavit se můžete podle vlastních představ a potřeb, ať už velurovými podlahovými koberci, věšákem na sako, pevnou oboustrannou vanou do zavazadlového prostoru, ale i třeba nástupními kryty prahů podsvícenými LED světly.

To jen pro úplnost. Standardní výbava je ovšem velkorysá včetně sportovních pedálů z lehkých slitin, dešťového senzoru, stříbrných střešních ližin, zadního spoileru, vyhřívání volantu a dalších libůstek. Zdarma dávají pětiletou záruku.

Opel Insignia GSi Grand Sport 2.0 CDTi BiTurbo 4×4 8AT

Motor: 1956 ccm, 4 válce,

Výkon: 154 kW/210 koní, točivý moment 480 Nm

Maximální rychlost: 233 km/h, z 0 na 100 km/h: 7,9 vteřin

Převodovka: Automatická 8stupňová s možností sekvenčního ručního řazení

Pohon: 4×4 s aktivním dvouspojkovým diferenciálem, režimy Standard, Tour, Sport

Brzdy: Brembo sportovní

Palivo: nafta, nádrž 62 litrů

Spotřeba: kombinovaná v testu 8,9 l/100 km (cca 65% dálnice, 25% běžné silnice, 10% město) – udávaná výrobcem 7,1 l/100 km

Rozměry: 4986 mm (délka) x 1863 mm (šířka) x 1500 mm (výška)

Kola: 245/45 R18

Cena: 949 990 Kč (běžný zákazník s automatickou slevou 90 000 Kč)

Značka

Mohlo by se Vám taky líbít

2 komentáře

  1. DavidH 5. 6. 2020

    Z pohledu na odhlučnění je tento voz u mě na prvním místě. Před tím sem měl škodovky a u nic jsem řešil odhlučnění zvlášt – pomohli mi kluci v https://www.2din.cz/odhlucneni-auta/ .U tohoto opelu si toho cenim a líbi se mi i interier, který se nepodobá starším opelum)

    Odpovědět

Napište komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *