Mondraker F-Podium R. Uhlíkový drak z Pyrenejí
Sdílet

Rider forward. Jezdec dopředu. Může to znamenat leccos, ale u španělského Mondrakeru se jedná o filozofii, se kterou staví všechny své modely. Biky bývají celkově relativně dlouhé a vpředu výrazně kratší. Takže delší reach. A kraťoučký představec. Bude to fungovat u závodního fulla?
Pokud bychom usuzovali podle toho, co vozí jezdci světového poháru v XC nebo maratonech, tak těžko. Jeden delší a negativně skloněný představec vedle druhého. Jenže my nezůstali koukat na televizi, místo toho jsme raději vzali nového karbonového plnokrevníka F-Podium R na toulky republikou. Dostal zabrat v písečných závějích jižní Moravy, na tisících mezer mezi jizerskými panely, středočeských singlech i karpatských rozbíječkách Moravskoslezských Beskyd.
Nahrbená silueta, černý základ, zelené a oranžové designové prvky, zakrytá ložiska, velká kola, krátký představec. Vizuálně pecka, i když jak už bylo řečeno, ve srovnání s ostatními závoďáky působí trochu nezvykle.
Přesto hledání správného posezu trvalo jen chviličku a hlavní problém představovalo sedlo od Fiziku. Tahle značka mně osobně prostě vůbec nesedí a na všech jejich sedlech si připadám jako bych seděl na plotě. Jiným typům pozadí ovšem může naopak vyhovovat, takže sedlo není potřeba příliš rozebírat.
Chápu se karbonových řídítek z produkce Mondrakeru úctyhodné šířky, zamykám tlumení a mířím do lesa. V zamčeném stavu se bike chová jako hardtail, mohutně zrychluje, efektivně využívá energii šlapání a díky krátkému představci je na maratonce pozoruhodně obratný. Způsob, jakým zatáčí, přejde velmi rychle do krve a biker začne stroji důvěřovat.
Po odemčení odpružení zase nastoupí překvapivý komfort. Vyladěný tandem vidlice-tlumič v nejdražším provedení Fox Kashima Factory udělá ze stresující jízdy po kořenové roletě pohodový výlet a z velkých šutrů hrozících defektem hromádku neškodných oblázků, poradí si i s velkými balvany v říčním korytě, kam beru obvykle jenom endura.
Velká kola s obutím o šířce 2,25“ jsou zase ideální do blátivých nebo písčitých úseků, kde hezky zabírají a „plavou“ jen tak akorát, aby bylo kolo stále ovladatelné. Zkouším si sjezd plný zrádných písečných bunkerů spolu s několika soutěživými bikery. Snaha byla, ale Mondrakera se pokořit nepovedlo, tam kde se mi zdálo, že má F-Podium ještě rezervy a kdybych na to měl nervy, šlo by zrychlit.
Maratonské speciály renomovaných značek brzdí skoro k nule a piloti se perou s řízením. Vezme-li nový majitel Mondrakera někam na závod, bude mít bezesporu výhodu z kopce. A do kopce to bude vyrovnané. Stroj stoupá ochotně, pláště dobře zabírají, když je potřeba stoupnout si do pedálů, projeví se dlouhý reach…a jste nahoře.

Zvědavě beru karbonového draka na svůj oblíbený prudký stoupák nad řekou. Většinu testovacích biků musím nejpozději od poloviny tlačit, kopec je totiž doslova brutální. Tentokrát se jelo jako v bavlnce, přední kolo drželo u země jako přibité, prokluz žádný.
Za poslední tři roky nahoru z devětadvacítkových chrtů vyjely jen dva. Hardtail od Bianchi a tenhle španělský full. Umím si představit, že s karbonovými koly by mohl stoupat ještě o chlup lépe, ale hliníkové DT Swissy, kterými je bike osazen, mi ve většině režimů vyhovovaly až až.
Další těžké zkoušky čekají Mondrakera ve vyšších horách a delších kopcích, ovšem i zde si vede suverénně. Snad jen brzdy s malými 160 mm kotouči dokáže těžší jezdec dost rychle unavit. F-Podium si však nikdo nepořizuje proto, aby brzdil a jezdil krokem. Ve vysokých rychlostech je jako doma a v podstatě neexistuje terén nebo povrch, kde by se stroj dostával do potíží.
Nedostávat se do nich je asi klíčová vlastnost. Řazení a převody s mixem Sram X01 a GX Eagle poslouží ve všech režimech, stejně tak rám s odpružením povozí vlčáky na maratonu i požitkáře na trailu. F-Podium nemá žádný prvek orientovaný stoprocentně na určitou disciplínu, který by pak omezoval použití kola jinde.
Hladově polyká dlouhá stoupání v Beskydech, odvážně zdolává tamní prudké sjezdy, žehlí panelové nekonečno v Jizerkách a kličkuje v lesích kdesi za Prahou. Do kopce neplýtvá jezdcovou energií, z kopce se spouští s jistotou a do zatáček se nechá položit se stoickým klidem.
Ještě před pár lety bývaly ostré XC nebo maratonské fully nepohodlné kozy se zbrklým řízením jen pro otrlé a člověk se z projížďky vracel udřený a bolavý. Současná generace umí povozit i pohodlně, ale zůstává ďábelsky rychlá. Filozofie Mondrakeru s krátkým představcem a položenější vidlicí začíná právě s takovými koly dávat smysl. F-Podium je nekompromisně rychlé, přiměřeně obratné a na závoďáka i dostatečně stabilní a svým způsobem chyby odpouštějící. Určitě jeden z nejlepších maratonských fullů této generace.

Mondraker F-Podium Carbon R
Cena 161 199 Kč
Hmotnost 10,7 kg (velikost L)
Rám F-Podium 29 Stealth Air Full Carbon (karbon)
Vidlice/zdvih Fox 32 Step Cást Float 29 Remote FIT4 Evol Factory Kashima Boost/100 mm
Tlumič/zdvih Fox Float DPS 2Pos Remote Factory Kashima/100 mm
Měnič/řazení Sram X01 Eagle/GX Eagle (1×12)
Kliky/přesmykač Sram X1 Carbon Eagle (34z)/-
Kazeta Sram XG 1275 (10-50z)
Brzdy Sram Level TLM 160/160 mm
Sedlovka Onoff Helium Carbon 0-R
Kola DT Swiss XR1501 Spline One 29
Pláště Maxxis Rekon Race Exo TR 29 x 2,25 (tubeless)
Sedlo Fizik Antares R7
Představec/Řidítka Mondraker XC (-5°)/ Onoff Helium Carbon 0,2 (760 mm)