Ghost SL AMR X 5.9. Lesní duch s ocelovým pérem
Sdílet

Laděním tlumičů se zabývá málokdo, vyšlo z průzkumu německé značky Ghost (s českým duchem). A tak většině strojů pro novou sezonu nasadili pružiny. Projeli jsme model SL AMR X 5.9.
Ghost v posledních letech design vážně umí. Zjednodušila se barevná schémata, na rozdíl od některých konkurentů, kteří září všemi barvami, jako by si do nich impresionista otíral štětec. V centru výrazný a dominantní nápis, jen ať každý vidí, s kým má tu čest. A hrát s detaily si mohou konstruktéři.

Například zakončení zadní stavby ve tvaru X za středem už známe z minulých generací SL AMR, vypadá hezky, byť se pak špatně čistí od nečistot. Nově také Ghost připravil tužší vahadlo, čímž by se měly vylepšit jízdní vlastnosti, jenže nic z toho vlastně není vůbec podstatné. Proč? Protože ta žlutá věc přede mnou má pružinový tlumič!
Záležitost, kterou si spojujeme spíše s bikeparky a vídáme ji nejčastěji někde na závodech v downhillu, najednou kdosi namontoval na bike pro normální smrtelníky, na devětadvacítkové celopéro se zdvihem 150/145 mm a mohutnými plášti.
Co si od toho u Ghosta slibovali? Zjednodušení nastavení i údržby, s pružinou se dá jezdit tak, jak je, a není třeba řešit pumpičky. Většina uživatelů je stejně nechává tak, jak je koupila. A tak tu nechali vzduchové tlumiče jen na nejlevnější řadě fullů Kato a ostatní stroje už vozí výhradně pružiny.

Osobně to moc nechápu, ladění tlumičů bych očekával spíše u těch, kdo si koupí dražší biky, ale já výsledky průzkumu na stůl nedostal… a koneckonců SL AMR X 5.9 má stejně pružinový tlumič Cane Creek Inline, u nějž lze ladit kompresi i rebound. Tedy: Ladit se může, ale fungovat bude i bez toho.
Otesánek umí i do kopce
Raději však usedněme za řídítka. Široký kokpit s krátkým představcem a délka horní rámové trubky jsou příčinou spíše vzpřímenějšího sezení, i ve velikosti XL mi posez připadá dost krátký, trůním takříkajíc nad věcí a ve sjezdech nebo zatáčkách bude všechno hezky pod kontrolou.
Na druhou stranu taková asfaltová rovinka v letním vedru nebo dokonce s protivětrem bude peklo, o tom žádná. Kdo chce jezdit po rovinkách často, určitě si ovšem patnáctikilového otesánka s pružinou nekoupí, takže nehrozí, že by v Polabí ležela koncem srpna torza Ghostů s ohlodanými kostmi vyčerpání podlehnuvších bikerů.

V prosinci není jednoduché protáhnout testovací bike všemi druhy terénu, ale okolovánoční obleva je v posledních letech dost spolehlivá, takže SL AMR se podíval i do vyšších hor. K sadě GX nelze mít připomínek, hodí se k charakteru kola a funguje dobře, s převodníkem 32z zvládne i prudké kopce a nahoru jezdec stejně zápolí hlavně s celkovou hmotností a širokými plášti.
Ty na druhou stranu podrží v blátě i na zbytcích sněhu, obutí od Maxxisu se opravdu povedlo, dokonce i při traverzování sjezdovkou se zbytky bílé nadílky se do podloží zakously a nezaváhaly. Do kopce se právě díky trakci svých plášťů šplhá Ghost zdatně, záď se nepohupuje a pohyb vzhůru lze označit za efektivní, velká rotující masa plášťů a širokých ráfků o průměru 29“ však přirozeně nedovoluje žádné akcelerační orgie.
Zastavuje mě až vrstva těžkého tajícího sněhu, ale v něm by byl bezmocný každý stroj na lidský pohon. Otáčím tedy příď žlutého korábu směrem dolů, vždyť to je smysl jeho existence. Vidlice Aion sice nedosahuje úrovně prémiové konkurence, ale v zásadě nefunguje špatně, no a pak tady máme tu záď.

Překážky křupou jak brambůrky na koberci
S podporou tlumiče Cane Creek chroustá překážky na trati jedna radost. Znáte ten pocit, když doma na koberci šlápnete na bramborový lupínek, který někomu upadl? Přesně tak záď SLAMRu nakládá s větvemi a kořeny. Křupne to, ale kontakt se zemí zůstává.
Vypadávám z prvního lesa na asfalt a s hrůzou zjišťuji, že v zatáčce, do níž směřuji, číhá třicetimetrová ledová plotna, co ještě nestihla roztát. Beru za brzdy, jak to jen jde a těsně před plotnou stojím. Přední čtyřpístková a zadní dvoupístková Magura provedly to, co se od nich očekávalo, kousnout a zastavit. Brzdy příjemně překvapily, už jsem si vybíral, který smrček u cesty přerazím, aby se pak dal vzít domů do obýváku.
Raději zase opouštím zrádnou silnici a zkracuji si cestu lesem, jediným limitem pro Ghosta je šířka řídítek, stopa se musí volit výhradně mezi stromy, které rostou alespoň 780 mm od sebe. Zatímco některá sportovně laděná endura vyvolávají v jezdci až agresivitu, SL AMR jede sice rychle, zábavně, ale zároveň klidně, stromy se jen míhají a přesto se mi zdá, že vlastně nikam nespěchám.
Vyjíždím z mlází na louku pocukrovanou zbytky sněhu a ze vzdálenosti několika málo metrů na mě zírá srna. Odběhne až po dlouhé úvaze, na první pohled jsem se jí asi v sedle Ghosta zdál jako jeden z nich, aspoň na krátkou chvilku v dnešním uspěchaném světě nedílnou součástí lesa a divočiny.

Nevím, jestli to konstruktéři zamýšleli, ale SL AMR X se umí v terénu pohybovat tak samozřejmě a na širokých pláštích s nižším tlakem i tak tiše, že ani neruší zvěř. Jen si říkám, co se mnou provede náš beskydský medvěd, až mu jednou omylem projedu brlohem. Nezbude než pustit brzdy a doufat, že je vegetarián.
Ghost SL AMR X 5.9
Cena 69 990 Kč
Hmotnost 15,1 kg (velikost XL)
Rám SLAMR AL (hliník)
Vidlice/zdvih SR Suntour Aion 35 RC DS/150 mm
Tlumič/zdvih Cane Creek Inline Coil CS/140 mm
Měnič/řazení Sram GX Eagle/Sram GX Eagle (1×12)
Kliky/přesmykač Truvativ Descendant 6K Eagle X-Sync 32z/-
Kazeta Sram XG 1275 (10-50z)
Brzdy Magura MT Thirty2 4/2 Piston 203/180 mm
Sedlovka JD Dropper Post, 115 mm
Kola DT Swiss M1900 Spline 30 mm 29“
Pláště Maxxis Minion DHF/DHR 29×2,5/2,4“
Sedlo SDG Fly Mountain
Představec Ground Fiftyone Team (35 mm)
Foto: Jakub Grochol