Moje auto: Hyundai Santa Fe 2019. Ještě větší… a nabitější.
Sdílet
Tak vypadá vyšlechtěný méďa! Hyundai přišlo po sedmnácti letech v Evropě se čtvrtou generací modelu Santa Fe. Prémiové SUV s pohonem všech kol nabízí nejlepší prostornost ve své třídě a nejmodernější bezpečnostní prvky.
První dojem: silné a sebevědomé, přitom komfortní, tudíž prémiové auto, výraznější než jeho předchůdce. Na pohled dominantní kaskádovitá mřížka chladiče a lemy kol s prolisy dveří se zvýrazněnou boční linií, mohutným předním nárazníkem a výrazným zadním spoilerem s dvojitou chromovanou koncovkou výfuku pod ním.
Rozvíjí se tu tzv. fluidní design s osobitou linií zadních dveří přecházejících do moderních zadních LED svítilen s 3D efektem. Posunuté A sloupky prodloužily kapotu, celé auto je delší o 7 centimetrů a širší o centimetr, jen se snížilo o 5 milimetrů. V šedé (bílé) působí konzervativněji, červené agresivněji atraktivní.
Líp zrychluje a variabilně brzdí
Až se chce napsat, že využitím trakce v horších podmínkách na sněhu a kluzké vozovce seděl jistěji. Neboť na suchu jen marně zajedete až k nejistotě. Zásadním faktorem skvělé ovladatelnosti a kontroly je pohon všech kol HTRAC, který rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu, aby dosáhl maximálního záběru. K tomu průběžně přizpůsobuje hnací sílu na kolech podmínkám a variabilně řídí brzdění. Což zlepšuje zrychlení, stabilitu i úsporu paliva. Rozsah převodů se zvýšil o 18,3 procenta. A ještě čistě mechanicky: poloměr otáčení nabere 5,7 m, světlá výška činí 185 mm. Motory splňují nejpřísnější emisní normu Euro 6d-Temp.
Velkorysý vnitřní prostor poskytl dostatek pohodlí na šestihodinovou cestu do Alp i zmoženým tělům zpět pro čtyři lidi s batožinou i sjezdovými lyžemi (ačkoliv chybí otvor ve druhé řadě sedadel, dělených 60:40). V základní podobě dovolí naložit 625 litrů, to je o 40 víc než dřív.
Rozumně se dá cestovat i sedmi lidech, s dětmi ve třetí řadě (vztyčené povelem jediného tlačítka), ale pochopitelně pak se skromnějšími nároky na převoz zavazadel. Naopak po sklopení druhé řady – při našem základním praktickém testu – snadno naložíte jakékoliv kolo bez rozložení, nakládací hranu najdete 790 mm vysoko.
Technologická baterie na dlouhé stuidum
V každé variantě, natož v té naší nejvyšší Premium Luxury (včetně panoramatického střešního okna se dvěma panely a deflektorem, snižujícím při otevření hlukovou hladinu uvnitř), až ohromí technologická baterie. Chvíli trvá, než objevíte všechny detaily, ale pak se jich nechcete vzdát. To samé platí pro bezpečnostní systémy, aniž byste je museli využívat v kritických okamžicích – stačí vědět, jak pracují.
Veškeré zásadní dění se odehrává na sedmipalcovém přístrojovém panelu, násobeném jasným a přehledným osmiapůlpalcovým head-up displejem. Důležité informace (včetně třeba varování před vozidlem v mrtvém úhlu) si můžete promítnout na čelní sklo řidiče do zorného pole.
Dotykový displej nabízí opravdu rozsáhlé možnosti s 3D mapami, multimediálními funkcemi a rozsáhlou konektivitou.
Ani do obávaného Německa a Rakouska si nemusíte komplikovaně zajišťovat hudební nosiče, stačí přes bluetooth pouštět ze Spotify nebo Youtube v mobilu do audia Krell s 10 reproduktory… A vytvořit si vlastní DJing, takže Falco, Sofa surfers, H.V.O.B., nebo Richard Dorfmeister. Mobily tu lze i bezdrátově dobíjet.
Přitom další ovládání zůstává výrazně zajištěno tlačítkově. S rozkoší se dají připomenout třeba tyto vychytávky: Inteligentní elektricky ovládané páté dveře (s dvěma rychlostmi otvírání) si hlídají prostor při zaparkování. Přední světlomety s Bi-LED technologií sami přepnou dálková světla, navíc mají úzké LED proužky pro denní svícení. Zapomenutá otevřená okna můžete zavřít i dálkově. Sedadlo řidiče má paměť na vaši polohu. Vyhřívají se (nebo chladí) přední sedadla i kožená plocha volantu.
Pomůže dámě, pohlídá děti
Z bezpečnostního balíčku SmartSense stojí za zmínku například aktivní upozornění na provoz za vozidlem díky 180stupňovým senzorům při couvání v nepřehledném místě (systém umí sám zabrzdit) – aktivuje se jen zařazením zpátečky, což ocení většinově jistě dámy.
Dále funguje asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích, aktivovaný při rychlosti nad 60 km/hod a monitorující dopravní značení. Také aktivní sledování mrtvého úhlu, signalizující ve zpětném zrcátku, ale i zvukovou výstrahou.
Anebo autonomní nouzové brzdění, aktivované nad 10 km/hod – v případě náhlého vstupu chodce do vozovky. Adaptivní tempomat sám udržuje odstup od vozidla před vámi a automaticky mění rychlost, což oceníte v hustém provozu a popojíždění typově na Jižní spojce. Asistent SEA ohlídá, aby děti nevystoupily z auta ihned po zastavení ještě v nevhodnou chvíli – pokud vedle jela auta, zůstávají zamčená. Výbava zahrnuje šest airbagů i 360stupňový kamerový systém.
Za pozornost stojí i balíček záruk – 5 let bez omezení ujetých kilometrů, stejnou dobu na asistenční služby a kondiční prohlídky, k tomu 7 let zdarma přístup ke službám Live services, poskytujícím dopravní zpravodajství, dále 12 let na prorezivění karoserie.
Zkrátka, rozhlížíte-li se v těchto autosférách, rozhodněte zbystřete.
Hyundai Santa Fe 2019
motor: vznětový přeplňovaný 2.2 CRDi e-VGT 16 V, 4válcový (k dispozici jsou 4 verze motorů)
zdvihový objem: 2 199 ccm
výkon: 147 kW, 197 k, 3 800 ot/min
převodovka: 8stupňová automatická, pohon 4×4
rozměry: 4770 mm délka x 1890 mm šířka x 1680 mm výška
palivo: diesel, objem nádrže 71 l
spotřeba: 7,3-7,5 l/město, 5,4-5,6 l/mimoměstský provoz, 6,1-6,3 l/kombinovaný (udávaný výrobcem), 7,6 l (při testu)
zavazadlový prostor: 537 + 48 litrů (1625 l při sklopení druhé řady sedadel)
kola: 19´´ z lehkých slitin, pneumatiky 235/55 R19
základní cena: 1 054 990 Kč (+ výbava Premium Luxury 215 000 Kč + barva Stormy Sea 19 900 Kč)