Nádraží jako lyžárna. V jihotyrolském Val Pustertal auto pod horami není potřeba…
Sdílet
Vlakem přímo na sjezdovku? Proč ne! Zkusíme vám nabídnout rozumnou a vlastně i pohodlnou variantu. Udržitelnou. Na lyže do jihotyrolského Val Pustertalu jsme vyrazili autem, i když vlakem by to šlo taky (z Prahy přes Mnichov a Brixen), jen o nějakých čtyři pět hodin déle). Ale pak jsme aspoň náš vůz po celou dobu nechali odpočívat (a nesmrdět) před hotelem a pohybovali se tu vlakem.
První se čtyř páteřních údolí nejsevernější italské provincie totiž nabízí zajímavou alternativu místní dopravy. Z Brixenu až do Vierschachu, tedy ze západu na východ, dojedete zhruba za hodinu moderním a voňavým panťákem. Po cestě můžete lyžovat ve třech vlkých areálech – Gitschberg-Jochtal, Kronplatz a 3 Zinnen Dolomity, aniž byste se vyzuli z lyžáků. Všechny stihnete i za jeden den. A k tomu ještě kafe nebo víno v Brunecku.
Anebo když vás v poledne jedny sjezdovky omrzí, vyrazíte na druhé o kus dál. Ski Pustertal Express se 14 zastávkami všude s bezbariérovými nástupy takto obsáhne 200 km pist a sjezdových tratí. Jízdenku na vlak i případně skibusy máte zdarma na Holiday Pass, který si vyžádáte při ubytování a pouze po sedmi dnech znovu aktivujete. Model platí do 30. dubna, v letní sezoně pouze pro část regionu Bruneck/Kronplatz, tam ale pro celou místní dpravu
Nám to teď nedávno fungovalo skvěle. Bydleli jsme v klidném (a levnějším, byť neméně vybaveném) Niederforfu/Villabasse, někde uprostřed údolí. Z bio hotelu Hirben jsme došli v keckách pět minut na zastávku. Tady mají boxy, fungující jako úschovna na lyže i boty, a minišatnu. Taky zde sídlí i malá půjčovna materiálu. Vlak jezdí každou půlhodinu, stačí se správně načasovat, abyste všechno v klidu stihli. Anebo si dáte ještě další ranní presíčko.
Na jednu stranu na Kronplatz se jelo dvacet minut. Z vlaku do lanovky to máte asi dvacet metrů. V dolní stanici Percha ani nemají velké parkoviště. Zato kvalitně vybavenou půjčovnu lyží a bot ano. Skipas si vyřídíte s předstihem (a slevou) po internetu, tady jen vytisknete z automatu kartu. Vystačíte tak po celý den vlastně jen s mobilem v kapse.
Podobně na druhé straně v opět dvacet minut vzdáleném areálu 3 Zinnen Dolomity, odkud vlak pokračuje dál až do rakouského Lienzu, pokud byste měli málo. „Železnice nám takhle funguje už sedm let, místní takhle často jezdí do práce, ale lyžaři si na ni teprve stále zvykají. Přáli bychom si, aby ji využívali ještě mnohem víc,“ říká zdejší marketinková šéfka Stefanie Pfeifhoferová. Na Kronplatzu odhadují, že za rok tam přijede vlakem 65 000 lyžařů.
Dojezdili jsme vždycky až skoro do tmy do půl páté a než přijel vlak, stihli osvěžující a rozveselující nápoj Hugo nebo Aperol. V lyžákách jsme pak vystoupili u nás ve Villabasse, v klidu se na půvabném c. a k. nádražíčku přezuli a cestou do hotelu stihli před saunou a večeří ještě jedno pivko. Bez obvyklého štrachání s věcmi do/z auta, hledání (a placení – na Kronplatzu 6 eur za den) parkoviště, hlídání hladinky, oškrabování zamrzlých oken kreditkou… zkrátka v pohodě.
Vážně, jde to. Zkuste. Navíc od 18. března tu v rámci Spring Days začínají výhodné balíčky na ubytování i skipasy.
foto: Tomáš Nohejl, Christian Tschurtschenthaler, Manuel Kottersteger, Skirama Kronplatz