Klikněte pro hledání

Běhy

Bez karbonu není silnice. adidas Adizero Boston 10

Sdílet

Titulní slogan už je zkrátka vývojovým stadiem běžeckých bot. Platí totiž nejen pro špičkové závodní modely elitních atletů, ale i tréninkové boty výkonnostních běžců. Přinášejí jim vylepšený pocit z běhu, ale i komfort. Tak jako už skoro rok adidas Adizero Boston s číslem 10.

Po úspěchu ostrých závodek Adios Pro je tohle tréninková objemová bota, ovšem zbavena „obyčejnosti“ této charakteristiky. Naopak, každý výběh v ní přináší zážitek. Bez ohledu na tempo, jakým vyrazíte. Což znamená, že v pohodě zmákne i závod. Ovšem tady berte v úvahu hmotnost 273 gramů (oproti devítkám těžší o 30 gramů), to vážně není nejmíň.

Na druhou stranu na velmi pomalý „šmatlák“, jak říká Eva Vrabcová, tento typ nepotřebujete. Taktéž třeba připomenout, že boty s karbonem a kompozitem jsou určeny (a náležitě je ocení) běžci naplňující jisté technické předpoklady, rytmus, kvalitu. Jedná se tedy o vzájemnou náklonnost. Pěkné svižné, delší pohodlné proběhnutí, to je jejich nejlepší sféra. Navíc při tom něco vydrží.

Může to být vaše první zkušenost s karbonem v botě, ale i když už nějakou máte, domnívám se, že první pocit z bostonky bude stejný. Zvýšená pozice (pata je 39,5 mm vysoko, špička 31 mm) a jistá rozhoupanost (zde odpružení Lightstrike Pro+ měkčí vpředu, tvrdší v zadí části podešve) je příznačná pro většinu karbonových bot.

Bostonky, a nejspíš to platí většinově pro adidasky, mají sevřenější svršek. Což znamená, že (nejen) širší nárty musí zpočátku odladit utažení. Aby noha v botě pevně držela, ale zároveň po delším běhu nezcepeněla a neztratila nejen vnímavost, ale i cit vůbec. Ten potřebujete i při rychlejším běhu, pro něž jsou určeny. Šněrování drží hodně pevně právě s podporou stabilního vnitřku.

Sama o sobě sedí bota perfektně zásluhou kombinace vnitřní „ponožky“ s lehce zpevněným jazykem, svrchní tužší průhledné vrstvy i zpevněné a hluboce vyztužené paty. Tato struktura se významně liší třeba od loni testovaných „polokarbonek“ Puma Deviate. Což však neznamená lepší nebo horší. A ještě pro zajímavost: Svršek obsahuje 50% recyklovatelné příze.

Každopádně při bězích přes půl hodiny a deset kilometrů chvíli trvá, než se sladíte do společné harmonie. Přes dvacet nebo dvě hodiny jsem v nich nedal, takže reakci na skutečně dlouhé výběhy musíte případně zjistit sami, ale třeba ještě časem doplním.

Pevný povrch jako asfalt, dlažbu nebo tartan netřeba řešit. Na ně jsou určeny, zvládnou i lehce navlhlo po dešti. Vyběhnout ale můžete i do lehkého terénu. Lépe na rovné parkové šotolinové cesty než hrbolaté lesní stezky a kořeny nebo šutry. Na nich rozhoupanost materiálu násobí terén, což při svižnějším tempu už spíše obtěžuje, než pomáhá.

Vysoká bílá podešev má uvnitř pět zakřivených kompozitových prutů, tzv. energy rods, které kopírují dráhu jednotlivých prstů a nechává je uprostřed podrážky „vykouknout“, snad na postrašení soupeřů z hódně nebezpečného odrazu. Širší plát karbonu se pak uschovává pod patou. Jemný protiskluzový vzorek zajišťující bezvadnou přilnavost a trakci doplnil známý výrobce pneumatik Continental. Tvar podrážky je na vnější straně paty lehce „odebraný“.

Největší obměnu přináší mezipodešev, kde už chybí Boost pěna, ale tuhý pěnový polštář s dynamickým odrazem tvoří Lightstrike Pro+ z Adios Pro na horní straně a Lightstrike Eva na spodní. Po vyndání vložky pata „zalehne“ do podešve jako do kolébky, což přispívá stabilitě dopadu i odrazu. Pořád to ale zdaleka není žádná bačkora, ale pevná akční raketa.

Design je moderně konzervativní, zvláště v barevné verzi modré se zelinkavými liniemi na špičce, jazyku a vyztuženému okraji na achilovce nad patou. Zelená prosvítá i svrchní síťovinou z vnitřní „ponožky“. Na vnější straně tři jasné bílé pruhy, na vnitřní logo tak akorát velké.

Elegantní, seriozní, mohutné. Zkrátka nekompromisně germánské. Jak vypadají, tak běží.

foto: Michal Beránek

adidas Adizero Boston 10

silniční běžecká bota

technologie: Energyrods, Lightstrike Pro+ a Eva

aktuální barevné kombinace: bílá/černá, černá/bílá, žlutá/červená, modrá/červená

hmotnost: 273 g (velikost 42)

grip: 8,5 mm

podešev: guma Continental

cena: 3899 Kč

Značka

Mohlo by se Vám taky líbít

Napište komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *