Kolejnice drnčí, boby šibují nad atletickou dráhou…
Sdílet

Copak roztlačit ten stokilový kolos po kolejích – jakmile se dráha začne svažovat, rozjede se – ale pak na ubíhající monstrum naskočit, chytit se madel a vzápětí chopit brzdy, abyste v protisvahu nepřelítli… Bobisté mají unikátní a moderní letní trenažer. V sousedství atletické dráhy areálu Olympu v pražské Stromovce je pohodlnější nechat se povozit profíky.
„Před třemi lety se kluci slíbili zlepšit, splnili to a my jsme jim koupili nový čtyřbob. Pak se vylepšili zase a my jsme jim postavili trenažer. Teď chceme medaili z olympiády,“ řekl při slavnostním křtu David Holý, zástupce ředitele Olympu, centra sportu ministerstva vnitra.

Není divu, že konstrukce z trubek pokrytá stodesetimetrovou tartanovou dráhou s kolejnicí odpovídá parametry trati zimních olympijských her v Pekingu 2022. Zatím se tu chystá 5. září mezinárodní mistrovství České republiky v tlačení – skeleton, mono, dvojice i čtyřky a za rok se uvažuje o mistrovství světa v letním tlačení, parádní české disciplíně, v níž už tuzemské posádce cinkalo i zlato.
„Desetiletí jsme se tu potýkali s nedostatečnými tréninkovými podmínkami. Od devadesátých let jsme dojížděli do Liberce, kde stál starší trenažer, ale ani po rekonstrukci v roce 2003 nebyl ideální. Až teď máme vlastní, je plně funkční a skvělý,“ prohlásil spokojeně Martin Bohman, šéf Českého svazu bobistů a skeletonistů, sám bývalý olympionik.

Výstavba probíhala od jara a spolkla 6,5 milionu korun, něco navíc stála ještě budova pro sklad a dílnu pro úpravu bobů. Tu využijí i atleti Olympu, stejně jako nakloněnou dráhu.
„Před sezonou najezdí každý asi 250 jízd na trenažeru. Ale teď to můžeme mnohem lépe rozložit do tréninku podle potřeby, skládat tlačení, hladké sprinty i posilovnu,“ pochvaluje si Dawid Kupczyk, polský trenér českých bobistů. Jezdit tak budou muset v létě už jen za ledem – německé dráhy mají většinou k dispozici trenažer i ledovou dráhu po celý rok.
„Starty jsou zásadní, když při nich ztratíte, sjet to dokáže snad už jen německý pilot Friedrich. Ale užíváme si to, je to nejzábavnější část tréninku,“ říká Jan Šindelář, který v jednom tréninku zvládá okolo dvanácti roztlačení. Ať už sám, ve dvojce nebo i kompletní čtyřce. „Zatím máme jen tuhle konstrukci, ale připravujeme si „vykostěný“ bob. S ním se dá ještě lépe simulovat a úplně zautomatizovat technika naskakování,“ dodává. Obouvají se běžné atletické tretry, roztlačit bob ale stojí více sil než pak na ledové dráze.
A jak si vychutnal první jízdu? „Řekli nám, že je to propočítané, že to nahoře zastaví,“ ukazuje na druhou stranu dráhy do protisvahu. „Ale bál jsem se, vzal jsem si raději helmu, nedali jsme to naplno a stejně tak ještě pro jistotu dáme pneumatiky,“ usmívá se. Samotnému muži asi „vystřelení“ do vzduchu nehrozí. Ale když mašinu na kolečkách rozpohybuje čtveřice nadupaných chlapíků, v hluku jako při šibování vagonů na nádraží až naskakuje husí kůže.
„Věříme, že se nám to vyplatí,“ shodují se všichni. I když definitivní podoba letošní sezony stále není jasná. I na podruhé se zrušilo říjnové testování olympijské dráhy v Pekingu. O závodním kalendáři, který měl obsahovat i světové poháry v USA a Číně, se rozhodne na kongresu mezinárodní federace v půlce září.

Bobisté chystají ve Stromovce i náborové akce nebo testující jízdy pro veřejnost. Jako ochutnávka, pustit se střemhlav dolů ledovým korytem závodní dráhy s přetížením až 9G v zatáčkách a karuselech, to už je zase trošku jiný zážitek.
foto: Pavel Lebeda/SportPics
