Klikněte pro hledání

Kola

Orbea 2020 vyráží (nejen) s hybridem vrchy x aero

Sdílet

S končícím bike létem začíná přibývat novinek a prezentací novinek na sezonu příští. V tomto týdnu předvedli své nové modely zástupci firmy Vavrys, distributora španělské, tedy spíše baskické, značky Orbea. Doputovali jsme za nimi až na Velehrad, některé novinky si prohlédli, na některých se svezli a o některých si alespoň poslechli.

Co je tedy nového? Značka Orbea je tak trochu jako Desigual. Na trhu nemá historicky vybudované takové jméno jako legendy z North Shore v oblasti MTB nebo italští mistři na silnici. Chce růst a oslovovat široké publikum a přitom působit exkluzivně. Přesně jako Desigual, masovější než třeba Chanel nebo Dior, ale pořád kvalitní a zajímavý, podtrhující individualitu majitele.

Což je směr, kterým se Orbea ubírá, jejich program individualizace zvaný MyO prostupuje takřka všemi modelovými řadami a zákazník si může zpravidla bez příplatku vybrat ze široké škály úprav. Je libo širší řídítka? Bez problému. Jinou barevnou kombinaci? Umíme. A co takhle airbrush na vidlici? Dáme ho tam, ať si své kolo poznáte. Když se k takovým možnostem úprav přidají rozumná cenová politika a dobře zkonstruovaná kola, vychází z toho zajímavý produkt.

Silnice

Orbea Orca OMX

Hlavní novinkou pro příští sezonu je na silnici model OMX. Hybrid mezi vrchařským speciálem a „aero“ modelem. Oproti superlehkým raketám je tužší a více aerodynamická, ale oproti aero modelům zase výrazně lehčí. Konstruktéři Orbey důmyslně poschovávali kabeláž do řídítek a představce, vyvinuli nový integrovaný kokpit či sedlovku s vlastním brandem „OC“ a zabalili to do nového povedeného designu, který si v rámci programu MyO ještě může každý upravit podle svého. Zajímavý detail: chválíme přípravu na montáž komputerů Garmin a Wahoo do aero řídítek.

MTB XC

Orbea Oiz

Tady se pracovalo spíše s detaily, celoodpružený Oiz dostal nové napojení zadní stavby, trošku se proměnily geometrie a barvy. Byli jsme se svézt a musíme uznat, že je po čertech rychlý. Že byl z testovaných kol nejrychlejší do kopce, to asi nikoho nepřekvapí (ačkoliv porazil i pevňáka Almu), ale že na technickém trailu zdrtil loňský model endura Occam, to už za zmínku stojí. Jistota, stabilita a držení směru, to není reklama a pojišťovnu, to jsou klíčové vlastnosti fulla Oiz.

Orbea Alma

V řadě hardtailů Alma zapracoval výrobce hlavně na změnách v osazení a mírných úpravách geometrie. I levnější hliníkové modely jsou střiženy podobným stylem jako závodní rakety a napříč modelovými řadami začíná vládnout Shimano. Na Sramu obvykle pořídíte jen jednu verzi na nejvyšším Eaglu a jednu někde uprostřed na GX. Všechno ostatní shrábli Japonci. A myslíme si, že je to dobře, už jen kvůli brzdám.

MTB Enduro

Orbea Occam

Další žhavá novinka! Zcela přepracovaná Orbea Occam je od pohledu dělo. Ještě jsme neměli možnost se svézt, ale při obhlídce to vypadá, že konstruktéři šli správným směrem. Položenější příď, strmější úhel sedlové trubky, nově vyvinutý kombinovaný ovladač teleskopické sedlovky a blokování tlumičů. A také zmizely sedmadvacítky, nově bude Occam k mání jen jako 29“ se zdvihem 140 mm. Rám bude k mání v hliníkové i karbonové verzi, a pokud by byly stejného designu, bylo by obtížné poznat, který je který. Hliníkové svary na rámu jsou tak kvalitně začištěné, že povrch vypadá opravdu karbonově. Už se těšíme, až ho proženeme po lese!

eMTB

Orbea Wild FS

Novinku si Orbea připravila i pro ty, kdo si rádi pomohou elektricky. Nový Wild FS se pyšní moderní vizáží, pohonem Bosch, integrovanou baterií, možností připojit druhou baterii místo košíku na bidon, či praktickými finesami, jako je klíč od kola ukrytý ve sloupku vidlice. Pro elektrokola vyhodnotili u Orbey ideální zdvih do terénu 160 mm, takže Wild toho dokáže přejet opravdu hodně. A s přídavnou nádrží energie se budete moci pustit i do opravdu dlouhých výprav.

Text a foto: Ivan Pindur

Značka

Mohlo by se Vám taky líbít

Napište komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *