TreeFrog, nosič na kola. Jak snadno ho nasadíš, tak pevně drží
Sdílet
Srpen, sezona kol trvá, blafnul by si Nepilův Baryk, že? Jak se netrápit, když prostě někdy musíte naložit kolo na střechu? Pomůže vám rosnička, resp. značka TreeFrog, která nabízí aspoň opravdu snadnou manipulaci s držáky.
Ta debata, jak vozit kolo v autě je nekonečná. Jistě, miloušovi se líp cestuje uvnitř, lehce rozhozenému, zabalenému v dekách, kola ve speciálních taškách. Ale někdy tam potřebujete odvézt taky víc lidí. A někdy se dokonce tolik kol dovnitř zkrátka a jednoduše nevejde.
Pak musí bike ven a vy se modlíte, aby nepršelo. Jenže ještě před tím musíte rozhodnout: Kam s ním? S nosičem! Na střechu? A na jaké ližiny se chytne? A kdo je tam připevní tak, aby se sezení za volantem nezměnilo v jistou verzi ruské rulety… Anebo dozadu na kouli? Jak je tam narvat? A jak propojit se světly? Máte redukci? Kde ji prodávají? A jak naskládáte třeba tři kola za sebe? A ve chvíli, kdy se to povede, zrovna potřebujete vlézt do zavazadlového prostoru pro zapadlou tašku… Těch příhod jste už jistě slyšeli až až. A sami byste nechtěli jejich obsah příliš rozšiřovat, neboť samo prožití se stalo traumatem.
Naštěstí přišel TreeFrog. Po Lászlo Bodrogim a teď čerstvě snad Katě Blance Vasové možná třetí cyklistický pojem ze země uheráku a čabajky, Maďarska.
I když i tuhle technologii si musíte trochu omakat a pochopit. Ale jde to rychle. Na druhý pokus už to lítá.
Střechu je dobré nejdřív otřít hadrem (součást balení) s jarem, odmastit, vyleštit. Dvě minutky. Pak položíte hlavní (polykrabonátovou) desku, aby pasovala podle tvaru mírně se svažující a zaoblující střechy i postranních lišt. Opakovaným nacvakáním pístů vysajete vzduch pod deskou a ta se pevně přicvakne. Pak nasadíte do držáku přední vidlici (9-15×100 mm nebo standardní 9mm rychloupínák), na pevnou boost osu stačí jen vytlačit redukci ze závitu. Pět minut, max. S jedním telefonem, ta redukce se ukrývala. Zadní držák přilepíte na střechu přesně podle velikosti bicyklu. Lehce ho vsunete pod zadní kolo, vysajete vzduch a přitáhnete plastové přezky suchým zipem okolo ráfků. Tři minuty. Při třetím a dalším použití můžete vy, zručnější, dělit časy dvěma.
Po dojetí a sundání kol jednoduchým zmáčknutím pístu uvolníte držák, odlepíte ze střechy a uklidíte do auta. Minuta. Jen pozor, nezapomeňte ho na střeše, než se znovu rozjedete. Pak ho ztratíte… Ano ho nenechávejte na střeše delší dobu nevyužitý a nekontrolovaný, po určitém čase se přece jen vzduch pod desku/držák vrátí a uvolní ji/ho. A vy ho ztratíte.
Velikost a typ kola neřešíte – zvládne dospělé, silnici, horáka, elektrokola (tady jen pozor na váhu) i dětské. Držáky s vakuovými košíčky se dají nasadit na střechu, hatchback i zadní okno. Včetně os je uklidíte v mžiku do škatule v kufru auta, tedy můžete vzít kamkoliv s sebou i bez vlastního vozu. Nemusíte mít obavu, že na vypůjčený vůz někde na Mallorce nebo na Kanárech nebudou pasovat, anebo že byste mu škrábli střechu.
Odjeli jsme se třemi koly na střeše Sharana víc než tříhodinové štreky, jednou i v dešti, bez sebemenšího problému i rychlostí 160 km/h. Nic nehučelo, necvakalo, ani zlověstně nerachotilo. Při každé zastávce – pro jistotu – proběhla kontrola vakuového připevnění, v tomto případě pět košíčků na desce (každý má nosnost 110 kg) a tři samostatně na každé kolo. Hloubkou zajetí vám píst na první pohled ukazuje stav, v plné pohotovosti se ani nehne, pokud mírně čouhá, dvěma třemi zatlačeními ho vrátíte do správného stavu. Doporučuje se čas od času očistit přísavnou plochu speciálním roztokem, který dostanete jako součást balení. A též prověřit správnou polohu pérka uvnitř zatlačovacího pístku.
Vzhledem ke snadné manipulaci vychází i „troják“ cenově příhodně. Ztracený košík se dá samostatně dokoupit (anebo pořídit jeden předem do rezervy). Prodává se i jednodeskový o něco levnější model Elite 1, určený na lehčí kola. TreeFrog nabízí podobné zařízení i pro přepravu lyží a snowboardů, resp. adaptéry na kajaky. Pro úplnost třeba dodat i fakt, že je kompatibilní s držáky Thule.
Pořídíte vše napřímo od českého distributora Smart Movement na e-shopu, v dobrých bike obchodech (Ski a Bike Radotín, Bike Gallery Praha 6, Hardsport Zličín, Koloshop Teplice nebo severočeské Kursporty třeba), ale už i v řetězci Sportisimo. Nosiče kol od TreeFrog využívá silniční tým Israel Cycling Academy na sponzorských autech.
TreeFrog
autonosič na kola
připevnění na střechu: vakuové košíčky
Pro 1: 7 690 Kč, nosnost 20 kg, váha 2,8 kg
Pro 2: 10 790 Kč, nosnost 40 kg, váha 4,3 kg
Pro 3: 13 990 Kč, nosnost 60 kg, váha 7 kg