Klikněte pro hledání

Kola

Na dvou kolech. Superior slaví 30 let a chystá se vstoupit do nové evropské éry

Sdílet

Jen málokdo u nás, kdo se trochu zajímá o kola, nezná značku Superior. Je s námi na trhu již třicet let a od té doby její kola odvezla desetitisíce cyklistů a najezdila s nimi miliony kilometrů. Jenže za českými hranicemi už je to s povědomím o Superioru slabší. V Kopřivnici, kde dnes značka sídlí, tak kromě oslav jubilea spřádají ambiciózní plány, které mají značku přinést do celé Evropy, možná i celého světa.

Narozeninová oslava se konala v prostorách muzea automobilky Tatra v Kopřivnici, krásně zrekonstruovaných průmyslových halách plných legendárních náklaďáků, a jejich příběhů na expedicích kolem světa, pouštních rallye i stavbách a silnicích celého světa. Superior už má za těch třicet let za sebou také spoustu příběhů, některé z nich psali obyčejní cyklisté, kteří vzali Superiora někam na výlet, některé závodníci, s nimiž se kola z Moravskoslezského kraje dostala třeba až na olympiádu. Po několika letech v nizozemských rukách je dnes opět v českých, v roce 2020 se stal majitelem Tomáš Němec. Vývoj, design, konstrukce i celá výroba kol probíhá v Kopřivnici, kde BFI zaměstnává přes 500 lidí. A podhůří Beskyd je ideálním prostředím na testování horských i silničních kol.

Kromě „otce zakladatele“ Jaroslava Výborného, který značce k jubileu logicky gratuloval jako první, dorazili popřát i závodníci, kteří na kolech kopřivnické značky slavili nejeden úspěch, jmenujme třeba Milana Spěšného nebo Terezu Vlk Huříkovou, nechyběl ani starosta Kopřivnice, který se netajil radostí, že největší středoevropský výrobce kol, firma BFI, do jejíhož portfolia kromě Superioru patří i Rock Machine nebo Frappé, sídlí právě v jeho městě. Od té doby, co tatrovka již není tím gigantem chrlícím tisíce náklaďáků do zemí RVHP i jiných, se v jejím ohromném areálu usadila spousta dalších firem a BFI (Bike Fun International) je jednou z těch největších a nejúspěšnějších.

K výročí si nadělili trojici nových modelů, z nichž každý zastupuje jeden pilíř, na němž chce značka stavět. Závodní /sportovní full XF z kategorie sportovně laděných MTB, X-Road z kategorie road & gravel a v dnešní době také nezbytné elektrokolo iLight. Silniční model umožní instalaci kol s plášti větší šířky a majitel tak bude moci vyrážet na trénink nebo vyjížďku i za méně ideálních podmínek, čímž se zvyšuje použitelnost kola v průběhu roku.

Poslední ze jmenovaných modelů měli účastníci oslavy příležitost vidět mezi prvními, protože stroj ještě nebyl oficiálně představen. Stane se tak až na veletrhu Eurobike. Prozradit můžeme zatím snad tolik, že by mělo být výrazně (až o 8 kg) lehčí než běžná elektrokola, má pohon Bosch a zaměřuje se stejně jako celá značka hlavně na sportovněji založené jezdce. „Prodeje kol BFI stouply mezi lety 2018 a 2022 z hlediska elektrokol až trojnásobně,“ uvádí manažer marketingu Ondřej Cedidla.  „I v letošním roce se trend rostoucí obliby elektrokol jasně potvrzuje. Dosavadní výsledky hovoří o tom, že tvoří více než 40 % z letos prodaných kol.“

Do budoucna hledí Superior optimisticky a kromě nových modelů připravil celou novou vizuální identitu, kterou se od nynějška hodlá prezentovat. V rámci vyhlášeného útoku na evropského zákazníka se můžeme těšit, že nové reklamní spoty značky budeme vídat na Eurosportu během přenosů ze světového poháru horských kol, short tracku nebo cross country. Značku před časem držel v povědomí olympijský vítěz Bart Brentjes, na Superioru nyní jezdí i švýcarská trojnásobná (U23, maraton i štafety) mistryně světa Ramona Torchiniová nebo tým jb Brunex Superior Racing ve světovém poháru. Součástí identity přirozeně nejsou jen nová reklamní videa, ale také nové logo, poměrně strohé a velmi jednoduché, stejně jako nový design kol, který se nese rovněž v duchu současných trendů a příklonu k jednoduchosti a čistotě tvarů i barevných kombinací.

Z vystoupení členů vývojového týmu je cítit, že pro úspěch dělají maximum, navzdory tomu, že firma se stovkami zaměstnanců už není žádná garážovka, je z jejich vyjádření cítit zápal pro věc. Jak designér Martin Haman, tak šéf vývoje Petr Lavička na kolech sami jezdí a pro svou práci očividně žijí. Výsledkem jsou pak skutečně povedená kola všech možných kategorií se sportovním charakterem a moderní technikou i vzhledem.

Společně s narozeninovou oslavou byla zahájena i výstava Na dvou kolech, kterou mohou návštěvníci v prostorách technického muzea vidět až do konce letošního roku. Zatím se třicetiletá historie jednoho z nejznámějších výrobců kol u nás vejde na jeden balkon, což je v kontextu obřího chrámu automobilové legendy Tatra s desítkami modelů a více než stoletou historií skoro až úsměvné, ale možná právě proto si Superior vybral pro vykročení do nové éry toto místo. Je třeba se inspirovat těmi nejlepšími, a kdo ví, možná časem budou rodiny s dětmi vyrážet do velkého kopřivnického muzea Superioru, aby viděli Supa se želvičkou Terezy Huříkové se stejnou samozřejmostí, s jakou dnes obdivují šestikolovou Tatru Karla Lopraise.

Text: Ivan Pindur, foto: Superior

Test Superior X-Road Team Issue najdete zde.

Příběh 30 let značky ožívá i v časopise Premium Active Sport Summer (vydavatelství A11), který je právě ns stáncích.

Značka

Mohlo by se Vám taky líbít

Napište komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *