Klikněte pro hledání

Běhy

Jak běhají Češi? Každý čtvrtý alespoň jednou týdně nazuje běžecké boty, ukazuje průzkum

Sdílet

Běh je spolu s cyklistikou nejoblíbenější sportovní aktivitou v tuzemsku. Není tedy divu, že každý čtvrtý Čech běhá alespoň jednou týdně. Jaké jsou aktuální běžecké trendy a zvyklosti?

Tak nejprve obecně ty trendy. Zaprvé běžecký boom, který vybuchnul zhruba před deseti lety už je za námi. Což potvrzují počty účastníků na závodech, kterých výrazně přibylo. A jde proti tomu neustálá snaha komerčních pořadatelů zakládat další nové akce. Zadruhé nedávné vzedmutí zájmu přineslo výrazný nárůst úrovně výkonnostních běžců a počtu kvalitních běžců pozdějších věkových kategorií. Také práci pro osobní trenéry, jejichž služby vyhledává více borců. Zatřetí víc a víc běžců po zkušenostech ze silnice, vrcholících třeba maratonem, míří za zážitky do terénu a do hor. Začtvrté na českém trhu najdete pestrý výběr běžeckého materiálu všeho druhu většiny světových značek, žádný domácí inovátor, třeba start-upový, se mezi ně neprosadil.

A teď zvyklosti. Analyzoval je nedávný výzkum agentury Datank pro sportovní značku Puma. Která to v posledních letech už zase myslí s běháním vážně. Jaké jsou ty nejdůležitější výsledky? Hlavní motivací je fyzické i mentální zdraví a nikoli hubnutí, které je ale důležité pro 30 procent běžců. Češi nejraději běhají v květnu a v září, nejméně zase v prosinci a v lednu. Liší se také běžecké zvyky mezi pohlavími – muži běhají o něco více než ženy a zároveň také více utrácejí za běžeckou výbavu. Ženy naopak více pilují techniku a ekonomiku běhu.

Běhání je velmi dostupný sport, na počátku vám postačí jen běžecké boty a oblečení. Kromě chuti a píle zajisté… Každý čtvrtý Čech běhá alespoň jednou týdně, každý desátý pak až třikrát týdně.  Překvapí, že největší motivací není pro Čechy hubnutí, ale udržování dobré kondice. Fyzička dle průzkumu motivuje více než polovinu respondentů a 41 procent je motivováno dobrým pocitem z výkonu. Zajímavé je, že pro 37 procent je běh odreagováním a únikem ze všedního života. V této skupině je o 6 procent více žen než mužů. Muže naopak více motivuje fyzická kondice a dobrý pocit z běhání.

Nejvíce běhají lidé v produktivním věku (do 35 let), a to v Praze a ve velkých městech. Tato skupina se totiž zajímá o zdravý životní styl a je také více otevřena novým trendům. I přesto, že se nejvíce běhá ve městech, alespoň část trasy více než 60 procent běžců směřuje do nejbližší přírody – parku, lesa či na cyklostezku, 15 procent běhá v terénu a pouze 6 procent běhá v hale.

Své tréninky Češi plánují s ohledem na časovou náročnost celého dne. Proto někteří z nich neřeší uběhnutou vzdálenost, ale právě délku trvání tréninku. Oblíbené jsou běžecké třicetiminutovky, ideální pro až tři pětiny Čechů. Při jednom tréninku uběhne 35 procent běžců maximálně 5 km a dvě pětiny potom méně než tři kilometry. Dále pak 15 procent běžců uběhne během jednoho běhu 6 až 8 km, v této skupině převažují více ženy než muži. Muži naopak dominují skupině, která uběhne nad 40 km měsíčně (19,3 procent).

Češi běhají nejvíce v květnu, aby se před létem dostaly do formy. To platí až pro 80 procent běžců. Prim ale mají ženy, těch běhá v tomto období dokonce o 5 procent více než mužů. Ti naopak lépe zvládají chladnější počasí i zimní nepohodu. Od listopadu do března jich průměrně běhá skoro 37 procent, zatímco žen jen necelých 29 procent. Běžkyně se v tomto období přesouvají víc na běžecký pás do fitness center. V teplejší části roku naopak o něco více průměrně běhají ženy (72 procent) než muži (70,6 procent). I když během letních prázdnin, kdy obecně zájem o běh mírně klesá vinou vysokých teplot, běhá o 2,6 procenta mužů více.

Z průzkumu také vyplynulo, že muži běhají o něco více (54 procent) než ženy (46 procent). Muži také holdují intenzivním běhům a technickým inovacím běžeckých bot. Ženy si častěji vystačí s kratším tréninkem v rozmezí mezi 3 až 5 případně 10 km a raději pilují techniku a ekonomiku běhu (více než 54 procent). Boty si ženy vybírají převážně dle značky a designu.

Za běžecké vybavení, konkrétně za obuv, utrácejí však v průměru více zase muži. Aktivní běžci, zejména ti, kteří běhají třikrát týdně a více investují, na rozdíl od žen, i 5000 Kč. Více než 80 procent žen za boty utrácí v rozmezí mezi 1500 Kč až 2000 Kč a polovina z respondentů průzkumu by za boty nedala více než 2000 Kč. Běžci přistupují k nákupu běžeckých bot promyšleně: nové boty si kupuje jednou ročně či méně často 46 procent, naopak 8 procent zapálených běžců do nové obuvi investuje více než dvakrát ročně.

„Náš průzkum ukázal, že Češi jsou národem běžců. Považujeme za důležité znát motivaci i preference našich zákazníků a výsledky průzkumu ukazují, že běh je pro nás nejen sportem, ale i relaxem či odreagováním. Jsme rádi součástí životů českých běžců a také naše úsilí v rámci vývoje soustředíme na zpětnou vazbu od hobby běžců i profesionálních sportovců, ale také na spolupráci s experty z oblasti ortopedie. Cílem Pumy je posouvat design i kvalitu produktů a tím i sportovce neustále kupředu a máme moc velkou radost, že se nám to v Česku daří,“ říká Lucie Hložánková, senior communication marketing manager Puma Czech Republic.

Alarmující je, že 80 procent hobby či rekreačních běžců, nevlastní žádné speciální běžecké boty. Právě ty a správná technika běhu můžou předcházet zraněním. Více než polovina běžců techniku ale vůbec neřeší a 4 procenta běžců se podle průzkumu domnívá, že ji mají již správnou. Právě pro tento typ běžců značka Puma vyvinula univerzální běžecké boty ForeverRun Nitro, které právě podstupují náš test, abychom vás mohli brzy seznámit s jejich vlastnostmi.

„Je pro nás důležité, že spolu s novou siluetou z kolekce Nitro můžeme pomáhat předcházet častým zraněním, která jsou přímo úměrná špatné technice běžeckého kroku a nevhodné obuvi. Každý běhá jinak, a je to tak v pořádku. My přicházíme s obuví, ve které může běhat opravdu každý, a to díky odpružení pomocí pěny Nitro spolu s vylepšeným systémem Runguide. Ten má za úkol stabilizovat běžecký krok, udržuje totiž nohu ve středu při došlapu, a díky tomu jsou boty vysoce stabilizační a minimalizují možnost zranění,” říká Katarzyna Weslawowicz, head of marketing Puma Eastern Europe.  

Značka

Mohlo by se Vám taky líbít

Napište komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *