Trek Procaliber 9.7. Zbraň rychlého kalibru
Sdílet

Ještě lehčí, efektivnější, nadupanější… Závoďácká duše se jen zatetelí blahem, když jen pohledem zavadí o nového Procalibera. A což když se ho dotkne a roztočí nohama! Přitom pořád ještě nemá tu nejvyladěnější (a nejdražší) zbraň.

Základní údaje: Karbonový závoďák na 12rychlostním Sramu NX Eagle s karbonovými koly (připravenými na bezdušovky) a pružícím IsoSpeedem pod zadkem a z řídítek ovládanou vidlicí RockShox Reba RL.
Karbonová výzbroj, hebké tlumení
Maximálně odlehčená mašina (oproti loňsku o 300 gramů už pod jedenáct kilo) za všech okolností, při stoupání nebo v technicky náročném terénu, dokonce, i když musíte tlačit, se soustředíte jen na vlastní výkon a ne zápas se zbytečnou váhou. O sjezdech nemluvě. To je zásluha karbonové výzbroje – rám, kola i s výplety, sedlovka.
Zadní náboj Rapid Drive s 54 zuby pomáhá akceleraci. Jakkoliv to vypadá nenápadně, skutečně vnímáte každou drobnost, že není nač se vymlouvat, jen sám zabrat – je to čistá radost: dokonce i bušit na nekonečné rovině, protože ta přece vede k nádhernému trailu. A jeho se není třeba bát.
Zdatnost jezdce, zajisté, při ovládání kola opět podporují technologické vychytávky. Vynález IsoSpeedu funguje Treku už od roku 2012, kdy jím byly vybavena Cancellarova silnička Domane. Odpojuje sedlovou trubku od té horní, tím pádem chytá nárazy a i hardtail lépe žehlí terén. Což se projeví ne snad na jednorázové překážce, ale při dlouhodobém výkonu, kdy šetří únavu vyklepaného těla.

Vidlice RockShox Reba RL je lehčí, má tlumič Motion Control a zamyká se pohodlně z řídítek. Na delších rovinatých úsecích nebo při stoupání jistě vyžijete, není třeba zápasit s kolečkem na noze a bát se, že přijdete o prsty jako dřevorubec na cirkulárce. A pozor – stabilitě v rychlosti přispívají širší ráfky (loňské DT Swiss M1900 nahradil vlastní Bontrager, pláště 2,2´´s aramidovou ochranou zůstávají)
Protaženější pozice a široká řídítka, to je další příspěvek k maximální efektivitě závodního výkonu. Je třeba s kolem splynout do jednoho těla i duše. Pomůžete si ať už úchopem či přehmátnutím, anebo doštelováním pozice – chladný rozum i žhavý pocit musí tvořit soulad (tedy věřte, co cítíte, stejně jako tabulkám „nastavovačů“).
Úsporné, ale efektivní osazení
Kabeláž je vedena částečně vnitřkem rámu, částečně po vnější straně (jistě sofistikovaně, věřím osvědčeným konstruktérům) s drobnými navařenými úchytkami – neomezí jezdce, ale ocení mechanici při údržbě. Stejně tak oba stavy pokývnou za krytku pod řetězem.

Výbava nejnižším Sramem Eaglem NX s klikou Truvativ Stylo 6k Eagle (loni Shimano Deore XT) přispívá k úspornosti, ale při běžném zápřahu nijak neochuzuje. Sestava 1×12 je pořád prioritně závodní, nebo superefektivně rychlá. Naopak, dříve či později dojdete k poznání, že méně je více (pokud už o ěm nevíte…). Hydraulické brzdy Shimano nekoušou, jdou měkce, ale nekompromisně jistě.
Ač prioritně určeno chrtům, patrně hamburgerizující americká populace se zapříčinila o „váhový limit“, neboli fakt, že kolo uveze 125 kg krom své vlastní hmotnosti… Barevně vybírat můžete z možná až příliš usedlé šedé (slate) a rafinovaně vyzývavé vínové (rage red).
V typové podobnosti Procaliberů lze aktuálně zamířit výš až k nové 9.9 SL (na Sramu XX1 Eagle s váhou 9,07 kg) za 219 990 Kč, nebo zůstat u nejnižších 6 na hliníku (dámská růžovka nebo pánský šedivák) za 39 990 Kč.

foto: Václav Novák
Trek Procaliber 9.7 2019
cena: 63 990 Kč
hmotnost: 10,77 kg (včetně duší, velikost 18,5)
rám: karbon OCLV Mountain
vidlice: RockShox Reba RL, vzduchové odpružení Solo Air, zdvih 100 mm
řazení: Sram NX Eagle, 12 rychlostí
přehazovačka: Sram NX Eagle
kazeta: Sram XG-1230 Eagle 11-50, 12 rychlostí
brzdy: hydraulické diskové Shimano MT500
kola: karbonové ráfky Bontrager Kovee Elite 23, náboje boost vpředu 110, vzadu 148 (obé tubeless ready), pláště Bontrager XR2 Team Issue 2´20´´
sedlo: Bontrager Montrose Comp, sedlovka karbon OCLV 31,6 mm
řídítka: Bontrager Race Lite 31,8 mm, prohnutí 5 mm, šířka 720 mm



