Superior XF 979 TR. Rychle a zběsile, z XC do trailů…
Sdílet
Bezvadné kolo, se kterým pořídíte spousty zábavy, a teď ho ještě dostanete za výbornou cenu. To je Superior XF 979 TR. Druhý nejvyšší model čtyřstupňové řady stroje, vzešlého z XC(cross-country) nebo maratonských kořenů, ale posunutého až do trailů, do světa jízdy z kopce.
Prostě sděleno: Je to full, původně konstruovaný pro závody, ale postupně lehce doladěný pro ještě více zážitků. Už bez priority čistého výsledku. Výkon zůstal, přibyl další rozměr. Přesněji, nejvíc si ho užije vytrvalec, který rád jezdí z kopce. Protože mu dovolí se bez technického i váhového omezení „vychrtit“ nahoru a po rovině, ale zároveň mu přidá gravity zkušenost v pro něj dostupné podobě. Třeba i při enduru, aniž by musel přesedlávat už na robustní sjezdařský speciál.
Zasluhuje se o to karbonový rám se strmější ale pořád zalomenou sedlovkou a krátkou pozicí s masivnějším středem, také kombinace zdvihů 140 mm vpředu/130 mm vzadu (s jednočepovým přepákováním zeropivot – zadní čep nahrazuje flexe horních vzpěr zadní stavby), které ale můžete podle potřeby a chuti zavírat. Ale pouze páčkami a kolečky, ne z řídítek. Díky tomu všemu efektivněji šlapete přímo pod středem těla vzhůru a obratněji ovládáte stroj ve vracečkách a prudkých zatáčkách v náročnějším terénu, i když nejste instinktivní smykař.
Houpavější charakter vám tak navíc pomůže vyžehlit nerovnosti i v rychlosti, kdy byste už třeba nestíhali. A také to znamená, že v takových sjezdech pobere i „hrubšího“ zacházení, způsobeného agresivnějším stylem jízdy, anebo třeba ne do všech jemností zcela zvládnutou technikou. Díky dostatečné tuhosti rámu vás každopádně podrží stabilně, máte fortelný základ, na finální podobě jízdy už víc záleží na vás.
K užití si jízdy z kopce dolů přispívají další komponenty – v této třídě už téměř samozřejmá teleskopická sedlovka (se zdvihem 125–150 mm), ale také integrovaná ochrana spodní rámové trubky a řetězové vzpěry. Stejně tam už netřeba zmiňovat kabeláž ukrytou v rámu. Anebo Block Lock systém proti poškození rámu řídítky při pádu. Osazen je řazením a čtyřpístkovými brzdami (oba základní kotouče 180 mm) od Shimana v rozmezí SLX – ST, které vám při slušné údržbě poslouží až až.
Další detaily můžete vyladit i sami, ale základní konfigurace vyhovuje v pohodě. Pláště „balony“ tloušťky 2,35´´ na širších ráfcích přispívají prostupnosti terénem. Zapletená kola DT Swiss M1900 Tubeless s 30mm ráfkem lépe čelí defektům a mají příznivější trakci. Sedlo fízi:k Terra Aigon je na první pocit tvrdší, ale stačí si trochu zvyknout a obstojí skvěle za všech okolností. V rámu najdete místo na dva košíky na bidony. Gramové rozdíly (okolo 12 kil) při tomto charakteru a zaměření kola netřeba řešit.
I když už se po pěti sezonách na scéně naklání jeho čas a bude postupně nahrazován modely XF DC s kompletním redesignem, právě teď máte ještě skvělou šanci pořídit ho za výbornou cenu (poměr cena x výkon s národnostní nadhodnotou až výjimečný). Ať už se jedná o shodné modely jen staršího ročníku, povětšinou ve velikostech L nebo M, které se najdou u některých prodejců v původním barevném designu a starším Sup-logem, tak ještě poslední kousky v trendy zeleno-šedé (matte trooper green s bezbarvým lakem chránícím karbon před UV zářením), které se vyrobí v letošním roce. Pro všechny platí pětiletá záruka na rám.
foto: Michal Beránek
Superior XF 979 TR
rám Carbon MTB Trail SU-01
vidlice RockShox Revelation RC 140 mm travel
tlumič RockShox Monarch RT 190×51 mm, zdvih 130 mm
převody 1×12, 34T, 10-51T
řazení Shimano SLX SL, zadní měnič Shimano XT RD, kazeta Shimano CS
brzdy Shimano BL hydraulické
kokpit One1 (řídítka 760 mm)
kola DT Swiss M 1900 12×148 mm, 15×110 mm, bezplášťové Schwalbe Nobby Nic Performance 2,35´´
sedlo fízi:k Terra Aigon, teleskopická sedlovka One1 Alloy MT171
cena od 64 990 Kč (podle roku výroby)