Klikněte pro hledání

Kola

Quint FS. Univerzální maratonec ze Slezska

Sdílet

Severomoravská značka Quint navázala na úspěšný hardtail a gravel celoodpruženým modelem. Karbonový maratonský rám, na kterém jezdí ve světovém poháru třeba Gerhard Kerschbaumer (pod značkou Torpado), dovedou osadit komponenty zcela podle přání zákazníka a meze se nekladou ani v otázce designu. Chcete neobvyklou barvu, třeba s perleťovým efektem? Máte ji mít!

Než jsem se na celoodpruženém Quintu poprvé svezl, přečetl jsem si, co jsme napsal před dvěma lety do tehdejšího časopisu Bike o jeho pevném sourozenci Prototype. Všechno se točilo kolem hesel jako strohý design, efektivita, brutální zrychlení, rozumný mix komponentů a přijatelná cena. Bude mít i nový celoodpružený model tyto typické znaky Quinta?

Na první pohled se dá návaznost na firemní tradici potvrdit v otázce designu. Klasicky střižený celoodpružený rám v jednobarevném provedení, karbonový přední trojúhelník, karbonová zadní stavba, negativně skloněný představec a silueta šelmy nahrbené ke skoku.

Jakmile však na rám dopadnou sluneční paprsky, přinejmenším jednobarevnost bere za své. Za horších světelných podmínek vypadá rám skoro jako černý, ve slunci babího léta však vynikne tmavá, lahvově zelená barva s perleťovým efektem. Britská racing green, do které se odívaly třeba klasické Jaguary. Z nenápadné šedé myši lvem salonů, záleží jen na osvětlení.

Dost ale kochání se vzhledem, na kole se má hlavně jezdit. Tam, kde v dnešní době spousta výrobců tlačí i na XC a maratonské biky vidlice s vyšším zdvihem a kraťoučké představce s marketingovým dovětkem o „trailové hravosti“ nasadil Quint dlouhý negativně skloněný karbonový představec FSA, široká řídítka a klasickou vidli Rebu se 100 mm zdvihu. Tady se bude jezdit rychle, a kdo si chce hrát, musí to umět.

Usedám na sedlo Prologo, tahle značka je snad vyrábí podle mého pozadí, takže je takřka jisté, že mi padne, pomocí teleskopické sedlovky reguluji výšku posedu a vyrážím. Až na mírnou vůli v teleskopce, která se projevuje znepokojivým cvakáním, tvoří bike jednolitý tuhý blok, který slibuje mimořádnou účinnost při zrychlení a do kopce.

V prvním stoupání se domněnky potvrzují, FS jede jako z praku, co pošlete do pedálů, to se přenese na cestu. Po asfaltu, hliněném trailu i šotolině šplhá opravdu famózně, se zablokovanou vidlicí nebo bez ní, pořád výš, výš a rychleji. Jen velké beskydské kamení dokáže chrta vyvést z míry, pravda, pláště už nejsou úplně nejnovější, od těch se opory nedočkám, navíc jsem asi vyrazil do hor s mírně přefoukaným tlumičem.

Po upuštění tlaku (bez pumpičky s manometrem jsem musel provést nastavení „na sluch“ – zasyčení musí být tak akorát dlouhé) už se Suntour Edge chová o poznání lépe, ale přesto musí v jednom prudkém úseku noha na zem. S tlumičem některé z prémiových značek by byla trakce v hrubším terénu jistě daleko lepší.

Akceleraci nelze vytknout nic, stačí vstát do pedálů a vyrazit, na posledním kilometru výjezdu na Lysou horu, což je stoupání s průměrným sklonem 8,5% a maximy přes 14%, se dokonce podařilo odpárat ambiciózního jezdce na elektrokole. Vyjet lyžařskou sjezdovku nebo prudký turistický chodník není žádný problém, vše samozřejmě závisí i na kondici jezdce, ale trénovanější jedinci budou stoupání s Quintem FS milovat.

A sjezd? Po šutrech, po kořenech, po sjezdovce dolů, karbonový full zvládne všechno s bravurou, jistě, že to není endurové „pusť brzdy a jeď“, musí se trochu volit stopa, nicméně s pomocí teleskopické sedlovky a širších plášťů se prostě z kopce také neztratí. Jen bikeři přes 80 kg (jako já) by měli zapřemýšlet o větších kotoučích. Stošedesátku vpředu se mi podařilo rozpálit tak, že hřála i noha od vidlice.

Design a efektivitu už jsme probrali, jak je na tom rozumný mix osazení? Sada GX je přesně tím ideálním kompromisem mezi přijatelnou cenou a výkonem, dostatečný rozsah převodů, přesnost řazení i ucházející hmotnost. A za brzdy Shimano palec nahoru, dobrý výkon bez otravného cinkání.

Zatím jsme Quinta FS honili v terénech podobných spíše maratonským závodům, tam bude asi jeho hlavní působiště i v reálu, ale co traily a terénnější radovánky? Na „superflow“ v Dolní Moravě jsem se s ním vyloženě těšil. Svezení lanovkou nepřicházelo v úvahu, vyšlápnout nahoru na Slamník s takovým drakem je otázkou pár desítek minut.

Natěšený najíždím do horní části trailu, v klopenkách sedí krásně, točivost na devětadvacítku také solidní, ale v pumptrackových vlnách jdoucích rychle za sebou si s negativním představcem připadám jako na rodeu. Půjdu přes řídítka na téhle nebo až na další vlně?

Po chvilce si zvykám a nořím teleskopku hlouběji do rámu, změnou těžiště se dá leccos zlepšit, ale ta zátěž na horní polovinu těla je opravdu značná, ruce bolí jako čert. Mimo tyhle série vln si ale na maratonce vede znamenitě, jakmile začnou plynulejší úseky, nebo v dolní pasáži trochu přírodnější povrch, je ve svém živlu. O mírně stoupajících úsecích nemluvím, všechny, které jsem v pumptracku zdržoval, se podařilo snadno setřást a až dolů už jsem je neviděl. Takže traily určitě ano, jen to chce trochu potrénovat ruce.

Z quinťáckého fulla s geny ze světového poháru se nakonec vyklubal velký univerzál. Nemusíte na něm mít ty nejdražší díly, aby byl pekelně rychlý, i s hmotností 12,1 kg a s teleskopickou sedlovkou umí do kopce jako málokterý bike, do horšího terénu by mu určitě prospěl o chlup lepší tlumič. Neutrhnete s ním ostudu na žádném závodě, užijete si celodenní výlet s rodinou nebo dlouhý přejezd horského hřebene a se ctí zvládne půlden nebo den někde na singletrailech.

To vše v testované konfiguraci za 89 990 Kč, kdy zakázkový lak s perleťovým efektem je již zahrnut v ceně. Dál zůstává jen na vás, jak bude váš Quint FS vypadat a jaké komponenty zvolíte.

Text: Ivan Pindur, foto: Jakub Šebesta

Quint FS

Rám                                                   Quint FS – custom barva British racing green+perleť (karbon)

Vidlice/zdvih                                     RockShox Reba RL Remote 29“ boost /100 mm

Tlumič/zdvih                                     SR Suntour Edge RLR/100 mm

Měnič/řazení                                    Sram GX Eagle/Sram GX Eagle (1×12)

Kliky/přesmykač                               Sram GX Eagle 34z/- 

Kazeta                                              Sram GX Eagle (10-50z)

Brzdy                                                 Shimano SLX BR-M7100 160/160 mm

Sedlovka                                            Kind Shock Lev (teleskopická), 400/125 mm

Kola                                                   DT Swiss X1900 Spline Boost, Sram XD 29“

Pláště                                                  Vittoria Mezcal TLR 29×2,25“

Sedlo                                                  Prologo X-Zero

Představec/řidítka                            FSA SL-K -20D(90 mm) /Ritchey WCS 2X (740 mm)

Hmotnost                                           12,1 kg (velikost L)

Cena                                                  89 990 Kč

Značka

Mohlo by se Vám taky líbít

Napište komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *